Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Peter Cornell

Galleri Käpper / Hans Andersson

Två strategier, två besvärjelser: lyx, lugn och vällust som Matisse, eller en febril frenesi som hos Hill, Michaux eller Fahlström. I ena fallet några enkla linjer på det vita papperet, i det andra ett gytter av tecken i en skräck för tomrummet; Hans Andersson besvärjer en sådan horror vacui i en serie stora kollage på galleri Knäpper. 

 På ett papper hämtat från pappkassar, grunderat med Tippex har Hans Andersson tecknat/ristat myriader av cirklar i lager på lager, streckade med strålknippen av linjer. Det maniska hantverket har en frisk skönhet i Schwitters anda. Färgtonerna i vitt, grått och ockra kan påminna om kubistiska stilleben.

 Där uppstår ljusa gläntor av meditativ stillhet, men så drar det plötsligt en vind av vädersolar och apokalyps, som i Robert Fludds eller William Blakes esoteriska kosmologi. En sällsynt och sällsam bildsvit.

FAKTA

KONST
HANS ANDERSSON | Galleri Knäpper, Stockholm | TIll och med 6/2

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.