Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Patriarkens höst på Scenkonstbiennalen

Linda Forsell.Foto: Lisa Kron

Nils Schwartz lär sig nytt om patriarkala strukturer på Scenkonstbiennalen i Malmö.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Att Malmö är värd för den andra scenkonstbiennalen, sammanslagningen av de tidigare teater- och dansbiennalerna, nu också omfattande opera och performance kan tyckas rimligt. Ingenstans än i Stockholm är den svenska scenkonsten livvaktigare än här. Inte minst de många fria grupperna med Weimar, PotatoPotato och Teaterrepubliken i spetsen rör friskt om i konventionerna, med sin politiska, feministiska och teoretiska, någon gång überteoretiserande, agenda.

 

Men av de 19 utvalda föreställningarna från hela landet som är biennalens ryggrad kommer bara en halv från Malmö en dansk-svensk kammaropera. Kanske tänkte urvalskommittén att Malmös scenkonstliv talar för sig själv, även om det är sent på säsongen.

Och talar för sig gör onekligen Linda Forsell, en av fem konstnärliga ledare på teaterkollektivet PotatoPotato i en lika ledig som inspirerande föreläsning på seminariet "Att genomskåda patriarkala strukturer".

Seminariet riktade sig främst till teaterutövare, men även gamla kritikerrävar som jag fick mig många tankeställare. Det gäller att veta var man har glasögonen framöver.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.