Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ovanligt öppet fält i år för skönlitteraturen

Foto: Suvad Mrkonjic

I sensomras läste jag den mörka, suggestiva bilderboken "Om detta talar man endast med kaniner" för mina två barn, 4 och 7. Här skulle jag vilja skriva något om glödande engagemang och tindrande ögon, men nej: de reagerade ungefär som om jag försökt läsa upp telefonkatalogen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

 Illustratören Anna Höglunds poetiska, formexperimenterade bok (som snarast vänder sig till ungdomar och vuxna), kan därmed sägas vara ett av årets djärvaste val, inte bara till barn- och ungdomspriset utan i en skara Augustnomineringar som annars känns överraskande publiktillvänd.

En fackboksjury som historiskt har utmärkt sig genom att strunta i årets viktigaste reportageböcker, tycks denna gång ha bytt spår och nominerat Lena Sundströms "Spår" och Martin Schibbye och Johan Perssons "438 dagar". Dan Josefssons i dagarna utkomna bok om Thomas Quick-fallet, "Mannen som slutade ljuga", är säkerligen värd nomineringen – även om det fortfarande är en stor skandal att den avlidne Hannes Råstam, den journalist som gick i bräschen med sin bok "Fallet Thomas Quick", inte nominerades postumt i fjol.

Riktigt glädjande är att Bea Uusmas lysande och genreöverskridande bok om ingenjör Andrées ballongfärd, "Expeditionen", finns med på listan. En nördig hybrid av reseskildring, roman, självbiografi och medicinsk studie som förnyar och fördjupar det historiska reportaget.

På den skönlitterära sidan var fältet i år ovanligt öppet, men juryn har manövrerat klokt genom bokfloden. Här finns nåt till alla: poeten och Akademiledamoten Katarina Frostenson är en värdig representant för elitkulturen, medan Kjell Westö och Expressen-kritikern Sven Olov Karlsson (jaaaa!) är berättande författare med stugpotential. P O Enquist – också han mångårig medarbetare i Expressen – visar att gammal ändå är äldst med "Liknelseboken", som öppnar upp erotikens och sexualitetens innersta rum i hans författarskap.

Det enda jag saknar i skaran är en verklig nykomling – nominerade Athena Farrokhzad är visserligen formellt debutant med sin lysande diktsamling "Vitsvit", men har flera år bakom sig på den litterära scenen i egenskap av kritiker, redaktör och medförfattare. Något helt nytt namn, som Tomas Bannerhed (vinnare 2011), finns inte med i år.

Augustpriset i skönlitterära klassen går i år förmodligen till Lena Andersson med "Egenmäktigt förfarande" – en kärleksroman som lyckas vara både hyperintellektuellt teoretisk, lättillgänglig för den stora publiken och framför allt djupt och allmänmänskligt gripande.

På listorna saknar jag främst Mats Jonssons bilderbok "Monstren i skogen", "När pappas farmor dog" av Farzad Farzaneh och Viktor Gårdsäter, Alexandra Pascalidous "Kaos", Per Wirténs "Herbert Tingstens sista dagar" och Lars Noréns "En dramatikers dagbok 20052012". Samt givetvis Jonas Gardells avslutande del i "Torka aldrig tårar utan handskar". Men kanske tänkte juryn att trilogin redan vunnit allt?