Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ostört finbesök på Östersjöfestivalen

HON HAR DET SOM KRÄVS. Nina Stemme framför Sveriges Radios symfoniorkester. Foto: Arne Hyckenberg
Esa-Pekka Salonen in action. Foto: Mattias Ahlm
Berwaldhallen.

Lars Sjöberg hör en "Elektra" med Nina Stemme i Berwaldhallen under Östersjöfestivalen som blottlägger allt.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

östersjöfestivalen

ELEKTRA

Av Richard Strauss

Dirigent Esa-Pekka Salonen

Finska Nationaloperans orkester

Gustaf Sjökvists Kammarkör

Mikaeli Kammarkör

Berwaldhallen, Stockholm

Tre föreställningar med Nina Stemme som Elektra har jag sett sedan i våras. Metropolitans lysande inscenering signerad Patrice Chéreau och visad på biografer runtom i landet, Wienoperans från i fjol – ett typexempel på överlastad tysk operaregi – och så nu Östersjöfestivalens final med ett konsertframförande av allra högsta klass, direktimporterat från Helsingfors.

När konsertant opera görs så övertygande som i Berwaldhallen i går kväll inser man operakonstens sceniska onödighet. Här får sången och musiken berätta ostört, utan visuella tolkningar som riskerar att gå tvärtemot våra egna visioner. Waltraud Meiers Klytaimnestra i elegant röd kreation är likafullt en mardrömmande människospillra hämtad direkt från professor Freuds divan.

 

LÄS MER: Propaganda på Berwaldhallens program

Stemme dansar ihjäl sig

Nina Stemmes Elektra förblir lugnt sittande, fast vi ser hur hon dansar ihjäl sig i sin namnlösa skadeglädje. Mika Pohjonen som Aigisthos står tryggt på podiet och ropar hjälp och ve, men för oss får han halsen avskuren lika tydligt som vi såg det på Metropolitan.

Och över alltihop råder Esa-Pekka Salonen, världens störste dirigent tills jag kommer på någon annan, en som kan få Richard Strauss orkestereruptioner lika självklara som omskakande. Jag kan bara så här spontant jämföra med Mikko Francks betydligt slarvigare utläggning av partituret i Wien.

Detta är en samproduktion av åtskilliga operainstitutioner i Patrice Chéreaus uppsättning som just har haft premiär i Helsingfors och som spelas där ytterligare fyra föreställningar, då med Evelyn Herlitzius som Elektra. Hon är säkert värd en resa, men Stemmes gästspel var förbehållet oss.

Någon gång skulle jag i alla fall vilja höra Elektras utfall mot mamma Klytaimnestra i dess ostrukna, omänskligt krävande originalversion. På skiva har den gjorts av Birgit Nilsson och Deborah Polaski, men jag tror att Nina Stemme skulle kunna bemästra den live.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.