Ordbrygd i obygd

Publicerad
Uppdaterad
Det är sant som Astrid Ohlsén säger i inledningen till den här historiska dokumentären om Selma Lagerlöf: man fattar inte i dag hur stor denna vår egen magiska realist och envetna humanist faktiskt var i sin samtid – en dam från en nordeuropeisk avkrok vars språk och tankar förmedlades enbart genom hästdragna fordon, blysatta ord, enstaka radioframträdanden och knastrig celluloid.
   Men ordbrygden från obygden fängslade, då som fortsättningsvis. Det är enastående kul att se bilder på en ung, mörkhårig Selma i kortklippt flatfrilla; liksom filmstumpar från berömmelsens dagar och klipp ur diverse filmatiseringar – inte minst en ung Thommy Berggren som Gösta Berling.
   Allra roligast är kanske Birgitta Holms brusande flod till plädoajé för Lagerlöfs skrivkonst – aldrig kan hennes författarskap ha försvarats så vrålglatt som här.    Det hade inte kunnat göras i juldagarnas kostymsprakande tv-drama med Helena Bergström, vilket fick förutsägbar kritik för att det inte skildrade skrivandet. Men seriöst, hur kul hade det varit? Inget som helst, om än aldrig så välmenande, skrivpåhitt i Selma hade haft en chans mot Birgitta Holm.
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag