Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Öppen sluss

Foto: Nils Petter Nilsson

Slussens framtid. Peter Cornell ser en öppning i planerna för Slussen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Nej, Slussens framtid är långtifrån avgjord. S går nu emot Foster och Bergs förslag och sent omsider vaknade också SL och kastade sig på larmknappen: förslaget är fullkomligt oacceptabelt för kollektivtrafiken!

 Mot den bakgrunden höll Café Blom-gruppen häromkvällen ett möte med en serie korta föredrag om förslagets trafiklösning. Auditoriet på Moderna Museet var knökfullt. Också en panel politiker hade bjudits in men stadens allianspartier avböjde; de vill tydligen inte delta i det offentliga samtalet. S var som sagt emot, V skulle begära en återremittering av detaljplanen och Stella Fare från FP i landstinget var starkt kritisk. MP hade tyvärr skickat ett svagt kort och ingen förstod riktigt var partiet stod.

 En detaljerad genomgång visade övertygande på framtida trafikstockningar, dålig säkerhet för cyklister, långa omstigningsavstånd för kollektivresenärer, väntetider för cyklister och fotgängare vid slussningarna – alltså en klart sämre lösning än den nuvarande. Samma sak gäller tillgängligheten där förslaget bryter mot flera elementära byggregler.

 Wilfried Wang, renommerad arkitekturprofessor med bas i Berlin och University of Texas var inte imponerad av förslagets kvalitet. Han satte in beslutsprocesserna i ett internationellt sammanhang: strategin att låta oönskade fastigheter förfalla, att beskära offentligt rum till förmån för kommersiellt, att vurma för Society of the Spectacle och World Class i stället för Society of the Real. Och inte minst bristen på transparens och demokratiska beslutsprocesser.

 Det bekräftades i ett annat inlägg: att politikerna tagit befäl över stadsbyggnadskontorets tjänstemän och att det Stadsmuseum som tidigare var ett centrum för diskussion om staden nu tystnat - belagts med munkavle?

 Nej, frågan är långtifrån avgjord. Är alliansen verkligen beredd att plöja ner 10 – 12 miljarder (kostnader som skenar) i ett så osäkert och omstritt projekt?