Ur "Opera Extravaganza" Foto: Kulturhuset Spira.Ur "Opera Extravaganza" Foto: Kulturhuset Spira.
Ur "Opera Extravaganza" Foto: Kulturhuset Spira.
Ur "Opera Extravaganza". Foto: Kulturhuset SpiraUr "Opera Extravaganza". Foto: Kulturhuset Spira
Ur "Opera Extravaganza". Foto: Kulturhuset Spira
Ur "Opera Extravaganza". Foto: Kulturhuset Spira.Ur "Opera Extravaganza". Foto: Kulturhuset Spira.
Ur "Opera Extravaganza". Foto: Kulturhuset Spira.
Ur "opera Extravaganza". Foto: Kulturhuset Spira.Ur "opera Extravaganza". Foto: Kulturhuset Spira.
Ur "opera Extravaganza". Foto: Kulturhuset Spira.

Opera på landsbygden går en deppig framtid till mötes

Publicerad

Ett jätteprojekt med operasångare och musiker på olika håll sjösattes i helgen.

Hanna Höglund bevittnar ett försök till revolution av operakonsten i Jönköping.

RECENSION | OPERA. Det är som att någon räcker fram en godispåse framför näsan och drar undan den innan man hinner ta nåt.

Operahögskolans, Smålands musik och teater och Riksteaterns stora projekt ”Opera Extravaganza” med sångarna på scenen och orkestern på livelänk från konserthuset vill nog vara en teknisk revolution av operakonsten. Framtiden för opera på landsbygden kanske? 

Inga idéer

Men om det här är framtiden så är det deppigt. På premiären i Jönköping där kortoperorna ”The Medium” av Gian Carlo Menotti och Sören Nils Eichbergs ”Glare” bildar fiberoptisk helafton sitter Jönköpings sinfonietta och dirigenten Christian von Gehren i rummet intill och spelar men de hade lika gärna kunnat vara förinspelade på band där de skymtar i korta videoprojektioner i början och i applådtacket. Märkligt nog märks inga andra idéer om mediets visuella möjligheter från det konstnärliga teamet med regissören Mårten Forslund i spetsen. Istället sitter jag och saknar att få se musiker och sångare jobba i samma rum tillsammans, operans ”det som händer nu”-nerv. Dessutom är ljudet burkigt. 

 

LÄS MER – Sondheims "Passion" – ett riktigt storverk

 

Med detta sagt är det en fröjd att se Gian Carlo Menottis övernaturliga 1940-talsopera ”The Medium” väckas till liv med ett kruthus av unga, lovande sångare:  Alina Delgadillo-Espinoza och Kajsa Palmér, Caspar Engdahl, Isabella Lundqvist och Saara Annikki Rauvala. Tenoren Per Kristian Ruud-Engrav har tyvärr problem på höjden som den manliga huvudrollen i science fiction-operan ”Glare” som uruppfördes på höjdarscenen Royal Opera House 2014 och nu får skandinavisk premiär. 

Våldtar sopran

”Glare” är en besvikelse. Søren Nils Eichbergs musik och Hanna Dübgens libretto är fulla av extremt trötta såväl pop- som finkulturklyschor: rymdsyntblipp och knasterljud – check! Ond baryton som våldtar oskuldsfull sopran både framifrån och bakifrån – check! Det är synd om sångarna som jobbar stenhårt. Varför man valde att ta med det här verket ut på turné är obegripligt. 

 

Opera

Opera Extravaganza

THE MEDIUM AV GIAN CARLO MENOTTI OCH GLARE AV SØREN NILS EICHBERG

Dirigent Christian von Gehren

Regi och scenografi Mårten Forslund

Kostym Mats Lindberg

Mask Linda Sandberg

Ljus Jimmy Svensson

Videodesign Niclas Molin

Ljuddesign Tomas Bergström

Smålands musik och teater, Jönköping

Turné

Längd 2.5 t.

Hanna Höglund är kritiker på Expressens Kultursida.

Läs fler texter här.

 

LÄS MER  Hanna Höglund om "De fantastiska": Skyddat tonårsrum som vibrerar av rock" 

Relaterade ämnen
Hanna Höglund
Hanna Höglund
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag