Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Omsvidande kritik på årets Berlinbiennal

Expressen Kulturs Nils Forsberg.
Foto: Mikael Sjöberg

Årets Berlinbiennal bjuder på lysande tidsmarkörer.

Nils Forsberg ser den politiska konsten i ny tappning.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Revolutionen har länge varit i behov av en ny stylist. På årets konstbiennal i Berlin finns looken för kapitalismkritiken 2.0, fullt uppdaterad och fri från kravallromantik, palestinasjalar och loppiga dreadlocks. Och med en ny inställning.

Den politiska konsten har de senaste 15 åren börjat i det personliga och slutat i plakat. Utvecklingen kulminerade i Berlinbiennalen för 2012, som uttryckligen ville ge svar i stället för att bara ställa de sedvanliga frågorna och bjöd in Occupy-rörelser och ordnade demonstrationer.

Årets upplaga fimpar gatstenarna och går i stället vidare in i det digitala nätverkssamhället. Den drömmer inte om att dela en spliff med en husockupant, den vill äta ekologisk smart food och diskutera anonymiserad wifi i en snygg lounge. Det är lite som om Naomi Klein blivit inredare på Habitat, eller Adbusters tagit över Residence.

Politisk konst

Armen Avanessian och Alexander Martos har skapat en modell för en underrättelsetjänst för folket och Simon Denny presenterar exempel på företag baserade på bitcoinsystemet. Débora Delmars har på Berlins konstakademi byggt upp en fullt fungerande och ekologiskt grön juicebar, lika monokrom som hipp. Det är inget mindre än kritiken mot nyliberalism i tiotalets livsstilsskrud. Den stora salen på Kunst-Werke, där det 2012 var tältläger och stormöten, har Cécile B. Evans fyllt med vatten och förvandlat till meditativ yogaretreat med filmprojektioner om att hitta sig själv. Allt har en ironisk underton men samtidigt en positiv och optimistisk attityd. Kommer det att förändra något? Varken mer eller mindre än den gamla analoga politiska konsten. Utan liberalism, kapitalism och gamla vanliga pengar går det inte att köpa vare sig Iphones eller biodynamiskt öl.

Lysande tidsmarkör

Som tidsmarkör i post-Snowden-eran är årets Berlinbiennal likafullt lysande, både smart tänkt och snyggt förpackad och den visar att det inte behöver finnas någon motsättning mellan politik och estetik. Bara det en liten revolution i sig.


Följ Expressen Kultur på Facebook. Där kan du kommentera våra texter.

Konst

Nionde Berlinbiennalen: The present in drag

Kunst-Werke, Akademie der Künste med flera, Berlin

Till 18/9