Niklas Ek och ensemblen i Wim Vandekeybus dansverk "Puur". Foto: Carl Thorborg.Niklas Ek och ensemblen i Wim Vandekeybus dansverk "Puur". Foto: Carl Thorborg.
Niklas Ek och ensemblen i Wim Vandekeybus dansverk "Puur". Foto: Carl Thorborg.
Hlín Hjálmarsdóttir och ensemblen i Wim Vandekeybus dansverk "Puur". Foto: Carl Thorborg.Hlín Hjálmarsdóttir och ensemblen i Wim Vandekeybus dansverk "Puur". Foto: Carl Thorborg.
Hlín Hjálmarsdóttir och ensemblen i Wim Vandekeybus dansverk "Puur". Foto: Carl Thorborg.

Omskakande dans i katastrofernas tidevarv

Publicerad

Våld, despotism och kärlek gestaltas i ett dansverk på Kungliga Operan.

Loretto Villalobos tvingas till reflektion under en mångtydig föreställning.

RECENSION | DANS. Det är något som känns väldigt välbekant när jag ser koreografen Wim Vandekeybus "Puur" på Kungliga Operan. Igenkänningen kommer dock inte från det faktum att verket hade premiär redan 2005. Nej, det är snarare så att den fångar upp en tidsanda präglad av naturkatastrofer, krigsskådeplatser och flyktingläger – ett tillstånd som inte var mindre aktuell för drygt 15 år sen än vad det är i dag. Men så tar också "Puur" sin utgångspunkt i den 2000 år gamla berättelsen om Herodes, som efter en profetia om att en ny kung kommer att födas beslutar att låta döda alla nyfödda gossebarn. 

Niklas Ek desinficerar

De associationer som verket väcker spänner alltså mellan mytologi och poetisk realism. Dansarna är inhägnade i en slags bunker i – såvitt man anar – katastrofens efterdyningar. En gammal man (Niklas Ek) sprutar ner kropparna med desinficeringsmedel så att de som blåsta löv lägger sig i en formlös massgrav. 

Manuel Ronda, Ruri Mito, Kenta Kojiri och Ross Martinson i Wim Vandekeybus dansverk "Puur".Foto: Carl Thorborg.

Detta blir som ett ledmotiv för "Puur" – att genom dansen upptäcka nya former för läckert gestaltat våld. Männen härskar och kvinnorna föder barn som de sedan kväver.  

 

LÄS MER – Margareta Sörenson ser Myriader av världar på Kungliga Operan

 

De talade partierna blir som ett övergångsmedium för de videoprojektioner som med grynig Super åtta-inspirerad estetik blir till en dokumentär kvarleva från en svårdefinierbar tidpunkt. Tortyr, slagsmål – till och med moderskärlek – skildras på ett sätt som med David Eugène Edwards folkrockmusik och Fausto Romitellis dissonanta stråkar och distade elgitarr inspirerar till reflektioner kring despotism, dominans och kärlek.

Ingenting tillrättalagt

Efter två timmar är jag inte ens säker på vad jag har sett. Dans? Fysisk teater? Poesi? En expressionistisk konstfilm? Det finns ingenting tillrättalagt hos Vandekeybus multimediala allkonstverk, som är ett ganska krävande stycke bestående av rörelse, ljud och bild. Det skildrade våldet passerar aldrig gränsen för det provokativa. Det vi får se är en omskakande uppmaning till medmänsklighet där det stilfulla och metaforiska uttrycket förstärker det angelägna.

 

DANS

Puur

Regi, koreografi och scenografi Wim Vandekeybus

Musik David Eugène Edwards & Fausto Romitelli

Kungliga Operan

Speltid 1.50 t.

 

Loretto Villalobos är kritiker på Expressens kultursida.

 

LÄS MER – Loretto Villalobos ser Birgit-almanackan på SVT

Loretto Villalobos
Loretto Villalobos
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag