Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Om oss i vår tid

ABSOLUT GEHÖR. Sandra Medina och Nils Granberg briljerar.

Inledningsscenen är magnifik i all sin enkelhet. På divanen ligger Världen och berättar om Krisen efter 2008. Mot henne strömmar klyschorna och nyspråket.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER

Välkommen till prekariatet

Av Johanna Emanuelsson

Regi Helena Sandström

Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm

Speltid 1.3 t.

Frigruppen Teateretablissemanget har tagit sig in på Stadsteatern i Stockholm. Osäkerheten vid en audition fångar vardagen i dagens konkurrenssamhälle. Allt blir ett hungerspel. Det är en beskrivning av en generations erfarenhet som gestaltas i "Välkommen till prekariatet", i regi av Helena Sandström och skriven av Johanna Emanuelsson.

Trots att föreställningen ska vrida på ett av den samtida sociologins modeord – prekariat – alltså alla de med osäkra, visstids- och sms-anställda och alla de papperslösa, säsongsarbetande och andra med undermåliga villkor som riskerar skitliv – lever den i alla sina lyckliga 90 minuter.

Den eviga frågan om vad man ville bli som barn förvandlas till en berättelse om inställda drömmar. Ett vårdboende målar hela det moderna kvinnodominerade helvete i offentlig sektor där timlönen inte räcker till en teaterbiljett. Skådespelarna skämtar om pjäskontrakten de "fått" och halva publiken skruvar på sig av igenkänning. För det nya osäkra är det nya gemensamma. Man tog bort lumpen och den gemensamma skolan. Men de frånvarande eller osäkra jobben och inställda drömmarna förenar folk födda på 1970, 80-, 90- och 00-talen.

Behöver vi nya ord för klassamhället och utsugningen frågar man sig? Är det 1848 eller 2008 som är år noll? Kanske finns svaret i tystnaden som uppstår när antalet dödfall på arbetet 2014 radas upp och en struktur plötsligt blir synbar. Svaret: Ni kan kalla det vad fan ni vill. Men gör något åt det!

De två skådespelarna Nils Granberg och Sandra Medina briljerar – med fars, dans och sorgesång, perfekt ackompanjerat av musikern Jaquline Ronneklew.

Här finns ett absolut gehör som lyfter detta till en politisk teater av högsta klass och med gott humör. Det här är Brecht på svenska om oss, i vår tid. Gå och se! Gör sedan något åt det.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!