Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ohlson Wallin: Våga visa obekväm konst

Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin. Foto: Christian Örnberg

Konstnären Lars Vilks, porträtterad av Elisabeth Ohlson Wallin i somras. Hon ser bilden som en kommentar till dagens räddhågsna konstklimat.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Elisabeth Ohlson Wallin protesterar mot dagens fega konstklimat.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

De senaste åren har något obehagligt hänt med konsten i Sverige. "Konstcheferna" är mycket rädda och ängsliga. Inte bara på Kulturhuset i Stockholm utan i hela Sverige.

Jag ställer ut mycket runtom i landet och märker en stor skillnad sedan jag debuterade med min utställning Ecce Homo 1998. Strax före jul fick jag en förfrågan att ställa ut i en stad i södra Sverige. När jag skickade mina bildförslag fick jag svaret att alla mina verk som hade med religion att göra går bort och inte kan visas.

Sedan dess har jag funderat på vad som egentligen händer och vad det får för konsekvenser. Åsikter om konst har delats in i höger- och vänsterpolitiska åsikter och gränserna dem emellan är stenhårda.

 

När jag nu vet att huvudstadens kulturhus inte vågar bjuda in Lars Vilks som gäst på Anna Odells vernissage är det ett kvitto på en rädsla som inte är sund.

Konstchefen på Kulturhuset i Stockholm, Marianne Lindberg De Geer, avgår med omedelbar verkan efter turerna runt Lars Vilks och Makode Linde. Och debattkvällarna om Lindes konst ställs in. Det var just de debatterna vi behövde. Vi måste våga prata och reflektera. Vi måste ge plats i offentligheten åt dem som blir kränkta lika mycket som åt dem som inte blir det. Konsten måste vara jobbig och obekväm. Detta är konstens viktigaste grundpelare.

 

Jag har själv i perioder drabbats av en rädsla som hämmat mitt skapande, och jag har även kritiserat andra konstnärer för deras verk. Efter att ha tänkt mycket har jag nu kommit fram till att vi måste visa mer konst. Mycket mer, även den obekväma.

Vi måste också kunna tåla debatt och att visa att vi blir upprörda eller berörda. Det är då konsten utvecklar och får oss att tänka längre. Jag vill som konstnär med hjärtat åt vänster visa denna bild (se den i bildspecialet ovan) jag tog på Lars Vilks i somras.

Den får symbolisera var vi står i dag, i Sverige.

 

ELISABETH OHLSON WALLIN

 

Elisabeth Ohlson Wallin är fotograf, mest känd för den omdiskuterade fotoutställningen Ecce Homo 1998. Artikeln har tidigare publicerats på skribentens Facebook-konto.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!