Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ögon för världen

"Amuletter mot onda ögat", 2014.Foto: Urban Jörén

Peter Cornell ser Katrine Helmersson hos Carl Eldh.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST

KATRINE HELMERSSON

Carl Eldhs ateljémuseum, Stockholm

Till 28/9

Vilket sagolikt hus, ritat av Ragnar Östberg. Katrine Helmersson bjöds in att göra en utställning i Carl Eldhs ateljémuseum, bland alla Eldhs sekelgamla gipser: Strindberg, Engelbrekt, Branting, löparna på Stadion och modellstudier. Att vara gäst är en konst. Hur ska man träda in och ta plats i konstnärens privata ateljé?

Katrine Helmersson söker en dialog och utgår från samma material som Eldh, den vita och grå gipsen, som i "Totem" där hon staplar små gipsplattor så att de liknar ryggkotorna på en modell. Hon rör sig i huset som en respektfull etnolog; hållningen är naturlig efter hennes många resor till Mali.

Därifrån har hon som ett slags gåva från en tredje värld, hämtat det mönstrade, gummerade tyget i djupt rött och svart som hon virat runt ett par av Eldhs socklar. Värden blir upplivad av gästen.

 

I ett avskilt utställningsrum har Katrine Helmersson klätt väggarna med reliefer i gips, lera och vax som varierar samma grundform, ett öga: "Amuletter mot onda ögat". Till skydd mot vems blick? Kanske den okänsliga, mot konsten destruktiva. Ögat är klassiskt egyptiskt men hantverket är spontant, kroppsnära och associativt; ögat kan vara en båt, ett sköte, ett snitt i en frukt.

Amuletterna är inte dramatiska, sexuellt laddade fetischer som i Katrine Helmerssons tidigare "La veuve"; i det seriella och repetitiva greppet formas de magiska besvärjelserna snarare till en text, ett partitur, ett spel eller ett lingvistiskt böjningsmönster från Lévi-Strauss.