Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ofattbar morallära

Göran Rosenberg.

Svar direkt: Intressant, men Tännsjö undviker huvudspåret i min krönika.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Torbjörn Tännsjö tar upp en intressant diskussion men undviker sorgfälligt huvudspåret i min krönika, nämligen frågan om skillnaden mellan en sekulär stat och ett sekulärt samhälle. I stället försöker han på nytt få mig att förstå varför uppfattningen att människan har en "moralisk särställning" gentemot andra djur är jämförbar med uppfattningen att vissa människor har en "moralisk särställning" gentemot andra människor, och varför båda uppfattningarna är "rasistiska".

 

Bortsett från att jag inte fattar vad som menas med "moralisk särställning" i det här sammanhanget fattar jag fortfarande inte hur dödandet av exempelvis judar eller hutuer eller romer eller förståndshandikappade skulle kunna vara jämförbart med dödandet av exempelvis kor eller grisar, vilket verkar vara den yttersta (om än hårdragna) konsekvensen av Tännsjös morallära.

Rent språkligt fattar jag naturligtvis vad Tännsjö säger, men jag fattar inte vad han därmed vill ha sagt, annat än att han i valet mellan att döda en gris och en människa skulle hamna i moraliskt beråd, vilket för mig är ofattbart.

Å andra sidan är människan det enda djur som kan göra sig föreställningar om något som kan kallas moral, och hamna i något som kan kallas moraliskt beråd, och ta något som kan kallas moraliskt ansvar - inte bara för andra människor utan också för andra djur.

Det ger inte människan en moralisk särställning, bara särställningen av ett moraliskt - eller omoraliskt - djur.

 

Och därmed också särställningen att kunna bilda sig uppfattningar om människan, moralen och världen som inte nödvändigtvis har med fattningsförmåga att göra.

En sekulär stat utgår från att det är så människan är funtad, de nitiska missionärerna för ett sekulärt samhälle gör det inte - för att återknyta till vad jag huvudsakligen ville ha sagt i min krönika.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook – där kan du diskutera och kommentera våra artiklar.