Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nyamko Sabuni: Jag vill heller inte vara naiv

Nyamko Sabuni.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Filippa Mannerheim.

Läraren Filippa Mannerheims anklagelseakt mot politikerna på Expressens kultursida har väckt debatt om marknadsskolan.

Nu svarar Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

SKOLDEBATT. När den franska författaren Émile Zola skrev J’accuse! år 1898 stod han på höjden av sin karriär. Han var nog väl införstådd med att han sannolikt hade mycket att förlora och knappt något att vinna på att ge sig in i sin samtids mest infekterade strid – den om Alfred Dreyfus skuld eller oskuld. 

Men när Zola såg orättvisan kunde han inte förbli passiv. Han vässade sin penna och gick till angrepp mot korruption och inkompetens i militärdomstolen, den domstol som på vaga grunder förvisat Dreyfus till fångkolonin på den ökända Djävulsön. 

Efteråt blev Zola fälld för smädelse och dömdes till böter och fängelse. Men han agerade enligt sin moraliska kompass och vägrade att vara tyst. På så sätt kan man se en viss likhet med dig, Filippa. Du är lärare som uppenbarligen har ett stort engagemang för den svenska skolan – och nu är det du som har vässat din penna. 

I din J’accuse!, ”Svensk skola är en skam – ni politiker har svikit”, går du med hårda ord till angrepp mot alla partier i den svenska riksdagen. Du menar att inget parti gör tillräckligt för att åtgärda bristerna du ser i dagens skolsystem. 

Det är nog många politiker som rent instinktivt vill försvara sig, men jag vill erkänna att jag helt förstår din frustration. Det är ett svek att skolan brister. Det är ett problem att barn inte får den utbildning de behöver. Och det är ohållbart att oseriösa aktörer tillåts driva skola på samhällets bekostnad. 

Även om du och jag delar övertygelsen om att skolan måste stärkas, så tror jag att vi kanske har olika ideologiska perspektiv. Jag är liberal, och därför värnar jag möjligheten för föräldrar och barn att välja skola. Jag tror också att det finns ett positivt värde av att fristående aktörer kan driva skolor.

Vi liberaler har också en stolt historia över att kämpa för en mer likvärdig skola som inkluderar alla barn. En likvärdig kunskapsskola är helt enkelt en liberal hjärtefråga för mig. Det är därför jag inte heller vill vara naiv. Vi politiker måste åtgärda flera av de brister i dagens skolsystem som du pekar på.

Jag är tacksam för att lärare som du vågar ge dig in i debatten.

Sedan jag tillträdde som partiledare har jag tagit flera initiativ till att utveckla vår politik för att motverka tillväxten av utsatta områden i Sverige. I det arbetet är det naturligtvis helt avgörande att vi även har ny politik för att stärka likvärdigheten i den svenska skolan. Vi har nu tagit fram konkreta förslag för att skapa ett mer likvärdigt skolval, reformera skolans finansieringssystem samt åtgärder för att sätta stopp för skolor som aldrig haft som avsikt att respektera läroplanens värdegrund.

Som politiker är det viktigt att fokusera för att lyckas uppnå konkreta resultat. Jag menar att något av det mest akuta problemet är att många av skolorna i Sveriges utsatta områden inte har fått förutsättningar att lyckas med sitt viktiga uppdrag under alltför lång tid. Det är inte ovanligt att mindre än hälften av eleverna i dessa skolor lämnar skolan utan behörighet. Det är ohållbart, både för individen och för samhället. 

Det barn och unga i våra utsatta områden förtjänar är att få de förutsättningar som många andra tar för givna. De måste ha rätt till en skola i närområdet som har långsiktigt goda och hållbara villkor. Det kräver förändringar i systemet, exempelvis genom att staten tar över dessa skolor och att systemet med skolpeng reformeras. 

Filippa, låt mig avslutningsvis påtala en viktig sak. System, lagar och mer pengar till skolan i all ära, men inget slår den roll som lärare och skolledare har i skolan. Alltför många barn och unga i skolor i utsatta kommuner och förorter upplever att vuxna i skolan har låga förväntningar på dem. Det påverkar barnens syn på sig själv. Jag vet av egen erfarenhet hur förödande de låga förväntningarnas förtryck kan vara. Låga förväntningar omvandlas snabbt till låga ambitioner. Och låga ambitioner till låga betyg. Er roll här kan aldrig överskattas.

Jag är tacksam för att lärare som du vågar ge dig in i debatten. Vi behöver fler lärare i skoldebatten. Jag hoppas även att du en dag väljer att själv engagera dig i vår demokrati, för det finns inget viktigare om vi gemensamt ska bygga ett bättre Sverige. 


Av Nyamko Sabuni

Nyamko Sabuni är partiledare för Liberalerna.