Carlina Falkholts blå jättepenis på Kronobergsgatan i Stockholm är en del i Martet art fair 2018. Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅNCarlina Falkholts blå jättepenis på Kronobergsgatan i Stockholm är en del i Martet art fair 2018. Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN
Carlina Falkholts blå jättepenis på Kronobergsgatan i Stockholm är en del i Martet art fair 2018. Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN
"Skiss" av Bella Rune. Foto: BELLA RUNE / GALLERI MAGNUS KARLSSON"Skiss" av Bella Rune. Foto: BELLA RUNE / GALLERI MAGNUS KARLSSON
"Skiss" av Bella Rune. Foto: BELLA RUNE / GALLERI MAGNUS KARLSSON
"Landslide" av Andreas Eriksson. Foto: GALLERI SUSANNE OTTESEN / MARKET ART FAIR 2018"Landslide" av Andreas Eriksson. Foto: GALLERI SUSANNE OTTESEN / MARKET ART FAIR 2018
"Landslide" av Andreas Eriksson. Foto: GALLERI SUSANNE OTTESEN / MARKET ART FAIR 2018
Nils Forsberg är medarbetare på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERGNils Forsberg är medarbetare på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Nils Forsberg är medarbetare på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Nu står konsten stark i Stockholm

Publicerad

När allting verkar rämna består ändå konsten.

Nils Forsberg ser tecken på civilisation på Market Art Fair.

KONST | RECENSION. Vapenskramlet ökar i Syrien. Frågan är inte om utan när och hur USA kommer att vedergälla kemvapenattacken. Kina flyttar fram positionerna. Golfströmmen tycks försvagas av klimatförändringarna. Valrörelsen i Sverige har börjat och inget tyder på att den kommer att bli särskilt vacker. Svenska Akademien faller sönder.

Mitt i allt detta öppnar Stockholm Art Week med mängder av utställningar och evenemang. Det är ganska fantastiskt.

Krisen i Mellanöstern

För det finns något trösterikt i att människor trots att världen verkar rämna ägnar sig åt konst. Att titta på den, köpa den, prata om den. Vacker, ful, finurlig, irriterande och för både krisen i Mellanöstern och den svenska nettoexporten tämligen betydelselös konst.

Konstmässan Market Art Fair är det nav som den stockholmska konstveckan kretsar kring. Jag har gnällt på den många gånger. På att den varit för tråkig, för kommersiell, för provinsiell, för tillgjort snofsig. Men att den finns känns nu, våren 2018, mer än någonsin som ett tecken på civilisation, bortom en politiserad och polariserad svensk debatt.

 

LÄS MER – Nils Forsberg om Liljevalchs vårsalong: Klyftan mellan amatörer och proffs är enorm

Penismålare

Det är inte någon av de starkare upplagorna, men missa inte Andreas Erikssons naturmåleri och Bella Runes garnskulpturer. Matt Saunders dovt oroande porträtt hos Galleri Martin Asbaek vill inte heller lämna näthinnan. 

Den numera internationellt ryktbara penismålaren Carolina Falkholt är också med på ett hörn, om man tycker att hennes gulblå jättekuk på en kungsholmsfasad är spännande finns snarlika motiv i mindre skala till salu att hänga där hemma.

Winston Churchill sa aldrig det där om att det är klart att kulturen ska ha stöd trots att det är krig, ”för vad är det annars som vi slåss för?” Men det är inte mindre relevant för det. Att ägna sig åt något som inte har en mätbar nytta i de stora sammanhangen och dessutom göra det med passion – är inte det vad som ytterst gör oss mänskliga?

 

LÄS MER – Nils Forsberg: Hans målningar är helt fantastiska

 

KONST

MARKET ART FAIR 2018

Liljevalchs konsthall, Stockholm

Till 15/4

 

Nils Forsberg är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida.

Läs fler texter av Nils Forsberg här.

 

 

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag