Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ni är för gamla för att förstå Linnéa Claeson

Linnéa Claeson.Foto: OLLE SPORRONG
Linnéa Claeson.Foto: Olle Sporrong / Expressen / OLLE SPORRONG
Anna Björklund.Foto: David Möller

På internet råder andra regler och lagar än utanför. 

Anna Björklund ser en kultur som har missförstått allt. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT. De flesta av mina vänner är från internet. Så har det varit sen jag var liten, jag har hållit de kompisarna högt, tänkt att jag vaskat fram dem ur ett större sediment, valt dem på högre meriter än att bara kommunen råkat sortera oss till samma utbildningsenhet.

Vissa av dem blev vänner eller kolleger även IRL, andra chattade jag med i åratal utan att någonsin träffa. Några stycken försökte jag träffa utanför internet men fick det inte att funka där. Vänskapen klarade inte övergången till det helt verkliga. Det som var medryckande i text lät fake på närmare håll. Kemin dog när sånt som tonfall och kroppsspråk kom in, det som inte hördes i text och bild, internets, fortfarande, dominerande språk.

Just det måttet av overklighet var också lite poängen. På internet går det att komma undan på ett sätt som man inte alltid kan öga mot öga. Det finns uttryck för det. Ghosta, grooma, catfisha. Utnyttja avståndet om inte för att ljuga, så i alla fall för att gestalta.

Trots att man numera använder sitt riktiga namn och ansikte på sociala medier är det en performativ handling att framträda där

På internet kunde jag testa att vara indie utan att behöva skämmas för att ha klätt ut mig till Baby Spice ett halvår innan. När man skriver till människor långt bort går det att byta ålder, kön, utseende, vanor. Isabella Löwengrip s karriär började med att fabulera på internet om alla vilda fester hon varit på. Hon vågade bygga en karaktär, använda mediets förutsättningar för att skapa ett kulturellt verk.

Nu debatteras Linnéa Claesons lögner och Cissi Wallins vittnesmål, igen. Är vad de skrivit på internet bra eller dåligt, viktigt eller farligt, hej eller hå. Men det enda de gjort är att följa www-reglerna för det starka narrativet, ibland är berättelsen sann, ibland är den inte det.

Trots att man numera använder sitt riktiga namn och ansikte på sociala medier är det en performativ handling att framträda där. Och de som valt sin internetpersona som yrke skapar en roll som är tänkt att underhålla. Deras publik vill se drama, blod. Linnéa Claeson borde inte bedömas som faktakälla eller opinionsbildare, hon är en skådespelare, utklädd till krigare. Hennes karaktär är ett slags dominatrix som förnedrar sina beundrare kvickt och iskallt. En ganska klassisk kvinnoarketyp, hon som ingen man kan få. Herregud, hon står till och med bredbent på bord i skinnbyxor.

Isabella Löwengrip, som tidigare bloggade under namnet Blondinbella.Foto: SVEN LINDWALL

Bland oss andra som är uppväxta på internet har hennes, precis som Blondinbellas, gestaltning varit uppenbar sedan den började, för åratal sedan. Man kan ha åsikter om trovärdigheten och karaktärsdjupet, om kvaliteten på historien, tempot och relevansen. Men teaterrecensioner brukar inte ta hänsyn till huruvida skådespelaren talar sanning eller inte.

Problemen kommer när de internetovana ramlar in på scenen. När Europakommissionen bjuder in Linnéa till deras Annual Colloquium on Fundamental Rights, när hon blir Årets Jurist och får FN-förbundets pris för arbete för mänskliga rättigheter. När de utropar gladiatorn till general, när sexarbetaren utklädd till sjuksyrra ombeds sätta en kateter. När samhällets auktoriteter och institutioner inte ser innehållet för alla likes. När människorna som faktiskt gör riktiga arbeten för rättvisa behöver konkurrera med en fiktiv karaktär, som inte existerar i verkligheten.

 

Av Anna Björklund

Anna Björklund driver podden ”Della Q” och hörs även i Tankesmedjan i P3.

Linnéa Claeson om kritiken kring påhittade övergrepp

Linnéa Claeson om kritiken kring påhittade övergrepp. Hon har drivit Instagram-kontot ”assholesonline” sedan 2014.