Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Natalie Lantz

Nej, nu orkar jag inte mer digital gemenskap

Bild från Jonatan Unges karantänkommentar för Judiska församlingen i Stockholm.
Natalie Lantz.Foto: ERNST HENRY

Natalie Lantz om den sociala mobiliseringen på nätet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURKRÖNIKA. Den som redan sedan länge befunnit sig i själslig karantän, kan i dessa dagar av social distansering uppleva en stark stress av alla digitala initiativ till gemenskap. Att vara jude i coronans tid innebär en störtflod av inbjudningar till virtuella mötesplatser.

En fysisk shabbatmiddag kan man lätt tacka nej till med motiveringen att befinner sig i en annan stad. Men en digital inbjudan kan man inte ducka så lätt. Var ska den introverta juden finna ro i en tradition byggd kring gemenskap – nu även digital sådan?

Talmud berättar om den lärde Choni som överrumplades av sömn. Under hans slummer välver sig klippformationer över honom som en grotta. Utanför pågår samhällslivet i vanlig ordning. Efter att ha sovit i 70 år, vaknar Choni upp och beger sig till studiehuset där han varit en välkänd figur. Men där är det ingen som tror på att han verkligen är den berömde Choni. Förtvivlad ber han om barmhärtighet, det vill säga döden. Om Chonis död myntas ordspråket: ”Gemenskap eller döden!” Människan behöver samhället och andras respekt, utan detta är döden enda nåden. 

Josh Groban, Jason Alexander, Rachel Brosnahan and Darren Criss i ”Saturday night seder”.

Chonis grotta kan inte skydda den radikalintroverta från uppkopplingens förpliktelser. När pandemin slog ut möjligheten att fira pesach i gemensamma rum, förflyttades firandet i stället över till gemensam rymd. Jason Alexander, alias George Costanza från ”Seinfeld”, live-streamade ”Saturday night seder” tillsammans med bland andra Bette Midler och Sarah Silverman. En miljon människor såg, eller kanske snarare deltog i, ”sedermåltiden med familjen du inte visste att du hade.” 

Själv var jag tvungen att sitta igenom en zoom-seder då mitt hem invaderades av dussintals ansikten som blinkade välvilligt mot mig från en skärm vid mitt annars så fredade matbord. 

Ser jag komikern Jonatan Unge snorta och supa vilt med sina mjukdjur pingvinerna.

De judiska berättelsernas transcenderande och interaktiva aspekter har visat sig ytterst användarvänliga i digital miljö. En meme porträtterar Mose med stentavlorna vid ett Sinaiberg glödande av gudstöcknet: ”Tekniskt sett, var Mose den första människan som laddade ner data från molnet.” 

Hela idén med pesachfirandet är just att ladda ner den kollektiva erfarenheten av uttåget ur Egypten från det judiska ”molnet”, vari det finns en sorts dramaturgisk interaktion som iscensätter uttåget som om det skedde i realtid under den rituella sedermåltiden. Pesachfirandet är en simulering designad för fördjupning i en virtuell verklighet, genererad av berättelser kodade i judendomens själva operativsystem.

Även Stockholms judiska församling har hittat sätt digitalisera gemenskapen när nästan all religiös och kulturell verksamhet har ställts in. Karantänkommentarer är ett videoprojekt med syfte att judiska röster ska bidra till gemenskap när de fysiska mötena uteblir. 

I skydd av min personliga brandvägg, ser jag komikern Jonatan Unge snorta och supa vilt med sina mjukdjur pingvinerna. Kanske är det ett aktivitetstips till den introverta människan i tider av social mobilisering på nätet. Det judiska molnet mörknar, gudskelov. 

 

Natalie Lantz är doktorand i den hebreiska bibelns exegetik, översättare och medarbetare på Expressens kultursida.