Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Näsvis klassiker

Robin Keller och Maja Rung. Foto: Petra Hellberg

Isa Andersson ser en sportigt punkig "Cyrano" i Vitan.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER

CYRANO

Av Edmond Rostand

Översättning Göran O Eriksson

Regi Olof Hanson

Parkteatern, Stockholm

Längd 1.40 t

Nej, det är inte utomhusgympa som vankas i Vitabergsparken, pumpande musik och en ensemble i grälla gymnastikkläder till trots. Det är Parkteaterns tolkning av Edmond Rostands 1800-talspjäs "Cyrano" om den långnäste poeten, duellisten och soldaten med samma namn.

Robin Keller spelar den bittre Cyrano, som visserligen förlänats inre skönhet och poetisk talang, men vars fula långa näsa hindrar honom från att uppvakta sin kusin Roxane (Maja Rung). När han möter sin vackre men hopplöst dumme rival Christian (Albin Flinkas) erbjuder han att låna ut sin talförmåga. I utbyte får han en vacker kropp åt sin retoriska talang, i hopp om att skapa en fulländad kärlekspartner åt sin älskade Roxane.

 

Det är inte första gången Cyrano de Bergeracs livsöde förläggs till modern tid, såväl föreställningar, operor som filmatiseringar har avlöst varandra sedan uruppförandet. På Parkteatern samsas krås, korkskruvar och vitpudrade nunor med sportigt rugbymode i en punkig mix - och de rimmade kupletterna har brutits upp med otvunget vardagsspråk. I Olof Hansons regi, med tacksam snabbspolning förbi långdragna krigsscener, blir resultatet en lättsam komedi, framförd med energi och spelglädje. Albin Flinkas utmärker sig särskilt i rollen som Cyranos ofattbart tafatte rival, och nämnas bör också Siri Hamaris klockrena tolkning av den lustige lille herrn Valvert.

Framförallt är detta en hyllning till teaterns förmåga att skapa liv och dramatik med enkla medel. Scenen, i form av en träläda, fylls av rekvisita från parken - bänkar, soptunnor och träd - vilket involverar både miljön och i publiken i händelserna.

Överdådighet, effektsökeri och ytlighet får på så sätt i denna uppsättning - också lång näsa.

 

Isa Andersson

kulturen@expressen.se

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!