Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Närodlad inredning på Stockholmsutställning

Claudy Jongstra. "Shore line".Foto: Claudy Jongstra

Hanna Johansson ser klimatångestens ljusa sida designas fram.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

FAKTA

DESIGN

Subjektiviteter

Kulturhuset Stadsteatern Stockholm Till 22/3

DESIGN

Earth Matters

Artipelag Stockholm Till 3/5

Under Stockholm design week öppnade två designutställningar som kommer att fortsätta pågå sedan seminarierna tystnat: Nationalmuseums "Subjektiviteter" på Kulturhuset och på Artipelag den av trendoraklet Li Edelkoort och Philip Fimmano sammanställda "Earth matters".

Alla utställda föremål i "Subjektiviteter" redovisas med kommentarer av dels podcasten Summit, som valt ut de 24 designer som visar sina verk, dels designern, som valt ut ett verk ur Nationalmuseums samling, dels Nationalmuseum, som valt ut ett par verk ur designernas produktion. Resultaten blir en snabbkurs i den samtida svenska designscenen, men utöver det också en slags utställning om museiverksamhet. När museets samling nu för en kringflackande tillvaro känns det som en rimlig reflektion att väcka också hos publiken: hur vill man se den användas?

Formfantasma. "Craftica".

Om "Subjektiviteter" för ett resonemang om hur kanon bildas och ombildas, blickar "Earth matters" snarare mot design som ett utopiskt verktyg. Li Edelkoort har siat i flera år om att man i framtiden kommer att odla inredning, vilket kanske låter flummigare än vad det behöver vara. Här visas konceptuell design som tar avstamp i ett ekologiskt tänkande: materialen är bivax, sjögräs, ull eller plastskräp från stranden, arbetsprocesserna runtomkring ofta långdragna. Det finns en hoppfullhet som tycks genomsyra alltihop - som i Atelier NL:s experiment med att göra glas av annan sand än den vita som används industriellt, och resultaten skiftar i färg från ljusturkost till djupgrönt. De är otroligt vackra. Samma sak gäller duon Formafantasmas materialbehandling eller Claudy Jongstras "Shore line"i handfärgad ull. Det är liksom den andra, optimistiska sidan av den panikslagna klimatångesten, den som i stället för att säga vi kommer dö och allt kul som någonsin har hänt har skett på bekostnad av jordens resurser tar en i handen, brygger ett örtavkok och säger: vi kan leva också, så här.

Eller nej, förresten, inget örtavkok. Om det är något "Earth matters" visar är det att det finns gott om plats för det goda livet, för skönhet, även i en ekologisk utopi.