När Sverige valde revolutionens väg

Peter Fröberg Idling.
Foto: PERNILLA AHLSÉN / NATUR & KULTUR
"Julia & Paul – En försommarberättelse"

I Peter Fröberg Idlings nya kontrafaktiska roman valde Sverige revolution och inte reformism 1917.

Jonas Thente läser en inkännande samhällsskildring med lysande naturskildringar.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

LITTERATUR | RECENSION. Det skrivs för få kontrafaktiska romaner i Sverige. I en tid som skälver av ogripbara yttre hot, folkförflyttningar och drömmar om ett mytiskt folkhemsförflutet känns det uppfriskande med inverterade historieskrivningar. För perspektivens skull.

Den mest kända kontrafaktiska romanen är möjligen Philip K Dicks "Mannen i det höga slottet" (Tyskland och Japan vann andra världskriget och delade på USA); ett svenskt exempel är Hans Alfredsons "Attentatet i Pålsjö skog" (Sverige drogs in i andra världskriget).


LÄS MER – Kristian Lundberg blir djupt tagen av Peter Fröberg Idlings debutroman

Nationalistisk socialism

Nu bidrar Peter Fröberg Idling med romanen "Julia & Paul", som utspelar sig i nutid men i ett Sverige som valde revolutionen 1917, i stället för att kompromissa bort hotet. Kanske hettade det i verkligheten till mer 1918, efter den tyska revolutionen, men låt gå.

Fröberg Idling har valt att inte säga så mycket om vad som hände då, lika lite som en ordinär samtidsroman förklarar varför samhället historiskt ser ut som det gör. Det är smart. 

I stället vecklar han utifrån två individer, makarna Julia och Paul, ut ett samhälle präglat av nationalistisk socialism och den sortens förtryckande klassklyftor som bara ett klasslöst samhälle kan uppvisa.

Essingeleden

Julia sitter med de två barnen i en lägenhet på Hägerstensåsen medan Paul är borta på okänt militärt uppdrag. Helikoptrar hovrar över Stockholms förorter, trupptransporter kan anas på Essingeleden och alla grannar bevakar varandra misstänksamt, för man vet ju aldrig vem som ...

Små detaljer: som att arkitekten Lena för tillfället "arbetsroterar" och diskar i personalmatsalen. Hennes internaliserade kollektivism och instinkten som får henne att vända bort blicken inför företeelser som man inte bör se, som sönderslagna människor som leds mellan svarta skåpbilar.

Samtidigt befinner sig Paul på en fregatt i Östersjöns havsband, frustrerad av stillaliggandet i försommarhettan. De härbärgerar en grupp forskare med ett uppdrag ingen i besättningen informerats om. 


LÄS MER – Peter Fröberg Idling: Det är fysiskt obehagligt att läsa "Vi från Jedwabne" 

Lugnande tabletter

Dygn efter dygn som underblåser den något neurotiske Pauls inbillade svartsjuka och de allmänt mörka grubblerier som han försöker döva med lugnande tabletter. Han vandrar omkring i korridorerna om natten, på vakthållningen, och blir kanske olämpligt nyfiken. Man vet ju aldrig ...

Julias och Pauls veckor berättas i var sin avdelning men utspelar sig parallellt, på försommaren. Och de slutar vid samma tidpunkt. Vid ett tillfälle står de bägge två och tittar på samma stjärnfall och tänker samma sak. Närmare kommer de inte varandra i den här romanen.

Slumpmässiga medborgare

Inte heller läsaren kommer särskilt nära Julia och Paul. De är där för att vittna, kan man säga. Om man som Julia tänker: "De verkliga förhållandena var nästan alltid enklare än fantasins förföriska infallsrikedom", så får man räkna med att betraktas som ett kärl för idéer snarare än en levande gestalt. 

Men det fungerar i alla fall. En inkännande samhällsskildring filtrerad genom två slumpmässiga medborgares psyken; en tudelad tragedi. Och som urban naturskildrare är Fröberg Idling lysande. Han hittar ständigt nya sätt att beskriva förortens flora och fauna, trädskuggorna, himlen och det sneda solljuset. 

Ett ord att ta med sig: "kastanjevemodig".  



ROMAN

Peter Fröberg Idling

Julia & Paul

Natur & Kultur, 272 sidor


Av Jonas Thente

Peter Fröberg Idling är medarbetare på Expressens kultursida. Därför recenseras romanen av Jonas Thente, kritiker på Dagens Nyheter.