När stjärnorna blir sjuka och får ersättare

Publicerad

I det nya avsnittet av Lunch med Montelius pratar Gunilla och Martina om ersättare på teatern.

Och om Martinas vän Johannes Brost som har gått bort.

PODCAST | LUNCH MED MONTELIUS. Ursprungsplanen var att Gunilla och Martina skulle gå och se "My fair lady" på Stadsteatern i Stockholm, men eftersom både Johan Rabaeus och Magnus Uggla och två dansare var sjuka och hade ersättare så styrde kulturtanterna i stället stegen till en krogkällare på Kungsholmen.

– Det är lätt för oss att boka om, men det är lite synd om teaterpubliken, säger Gunilla.

Folk kommer långväga ifrån

– En del människor kommer långväga ifrån. Så var det när vi spelade "Född ond" på Teater Brunnsgatan 4 med Johannes Brost och Ewa Fröling och hon ställde in de sista föreställningarna. Då var det ett par som kom resande ända från Skåne och var jättebesvikna, säger Martina.

Gunilla och Martina äter middag på Wijnjas.

– Då ställer ni in och man får pengarna tillbaka, men det får inte Stadsteaterns publik. De drar fram nån lokalvårdare som får spela rollen. Publiken kan få stå i kassan och försöka kränga sina biljetter. Jag höjer ett varningens finger. Det här är ett meddelande som går ut till landets teaterchefer, även länsteatrar: Bygg inte era föreställningar på några få stjärnor, säger Gunilla.

Många kommer för Magnus Uggla

– Nu är ju det här tydligen en jättefantastisk tolkning av "My fair lady", men jag tror ändå att det är många som kommer enbart för Magnus Uggla.

Magnus Uggla och ensemblen i "My fair lady".Foto: Sören Vilks

– Och för Johan Rabaeus, säger Gunilla.

– Det är inte så att "My fair lady" är en pjäs som man bara inte får missa, säger Martina.

– Den är ju supermossig ju. Och sen bara: "Jaha nehe det var visst...

– ...Kurt-Bertil Olausson och Nöffe-Pöffe Gregorius som vi får se i de här rollerna". 

Kikki Danielsson som Medea

– Man måste kunna sälja på att teater i sig är fantastiskt. Om det går för långt med det där med stjärnorna kanske man börjar ställa lite lägre krav på den konstnärliga kvalitén. Då kan man ha stjärnorna som lockbete och säga att nu ska ni få se Kikki Danielsson som Medea. 

– I operavärlden är det förresten ibland rena High chaparral. Om jag recenserar premiärföreställningen kan det vara några helt andra sångare efter några veckor.

Johan Rabaeus i "My fair lady".Foto: / © Sören Vilks

– Man borde ha ett sånt här system: Om en stjärna blir sjuk måste det komma en ännu större stjärna. Om Johan Rabaeus blir sjuk, så blir det i stället Liam Neeson, säger Martina.

– Ja!!! Eller Tommy Körberg, säger Gunilla.

Johan Rabaeus kan aldrig vara sjuk

– Ja!!! Det skulle sätta sån eld i röven på Johan Rabaeus! Han skulle ju aldrig kunna vara sjuk. För ingen vill ju bli jämförd med Körberg.

– Ersättarna skulle naturligtvis få sjukt bra betalt och det skulle vara väl investerade pengar, säger Gunilla.

– Och publiken skulle kunna sälja sina biljetter jättedyrt!

– Vilken snilleblixt! Varför kan inte du bli chef för Stadsteatern?! utbrister Gunilla.

Den nya Benny Fredriksson

– Ska jag bli nya Benny, menar du?

– Ja. Eller nya Eirik! (Dramaten).

Till sist pratar Gunilla och Martina om det sorgliga – att Johannes Brost har avlidit.

– Han hade inställningen att han skulle leva. Jag var inte förberedd på att han skulle dö. jag visste att han hade cancer, men han ville inte bli stämplad som en döende man.

Martina Montelius och Johannes Brost 2012.

Vi lärde känna varandra 2012 när Natalie Ringler satte upp min dramatisering av romanen "Limpan" på Teater Brunnsgatan 4. Sedan spelade han som sagt i "Född ond" som blev väldigt utsåld och sen kom han tillbaka tillsammans med Görel Crona i Harold Pinters "Aska", men däremellan har vi hållit kontakten och varit familj. 

Hotell i julklapp

– Min son Morris fick en hotellvistelse i julklapp av mig. Och just den dagen när Johannes dog var vi på ett hotell, säger Martina.

– Och då hände det här att Johannes Brost dog och då var det frågan om vem som skulle skriva runan och då tänkte jag omedelbart på dig. Men det var ett av mitt livs svåraste samtal. Du trodde ju att han skulle bli frisk. Dessutom var du på ett hotell med din son, säger Gunilla.

– Morris och jag hade redan bestämt att vi skulle gå på bio. Så vi var och såg "Monky", en sån där familjefilm med alla de vanliga skådisarna du vet, och den var ju jättesorglig vilket var bra, för då kunde jag gråta. Jag gråter alltid jättemycket på barnfilm.

Men sen tänkte jag att antingen kan jag gå omkring på hotellet och hålla en stiff upper lip, eller också kan jag göra det jag kan göra. Jag kan inte stoppa det som händer, men jag kan skriva en text som jag trodde att han skulle ha gillat, säger Martina.

 

Lyssna på det nya avsnittet HÄR. 

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag