Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

När sången tystnar

Skolavslutning i Stoby kyrka.Foto: Lennart Månsson

Gunilla Brodrej efterlyser sång och jubel vid skolavslutningarna.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Vid en viss ålder blir barnen plötsligt för stora för att sjunga på avslutningar. Deras röster efterfrågas inte längre. Såvida de inte går i musikklasser. Med stigande ålder breder den torftiga tystnaden ut sig.

Där jag bor handlar det inte längre om vilken repertoar eleverna ska sjunga på skolavslutningen, utan om de ska sjunga alls. Sjundeklassläraren finner inte längre tid att lära klassen att sjunga en sång.

 

En aktuell undersökning från Lärarnas riksförbund visar att Sveriges musiklärare inte får tillräckliga förutsättningar för att bedriva musikundervisning. Fler än var tredje musiklärare har ingen musiksal. De teoretiska ämnena tycks dominera skolan totalt. Men musik är inte ett reservat för särskilt begåvade människor. Alla människor kan sjunga och dansa när de är barn. Vi föds så.

En av skolans viktigaste uppgifter måste vara att se till att barnen inte glömmer bort de färdigheterna. Om det så är att en gång om året sträcka händerna till skyn och sjunga en visa om att det äntligen är sommarlov.