Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

När design blir till lek

Lektion. Är det möjligt att i vår tids skola motivera elever till design och arkitektur genom lek? Foto: Jonas Esteban

Hur ska trä- och syslöjdslärare förmedla kreativitet och självständighet i Jan Björklunds skola?

Salka Hallström Bornold fortsätter Expressen Kulturs serie om konstämnena i skolan.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

FAKTA

Salka Hallström Bornold är redaktionschef på design- och arkitekturtidskriften Form.

Utställning eller sopor? Längs en smal korridor står en samling figurer och blir sorgligt ignorerade. Konstnärligt skeva stolar, pallar och klädställ. Annat som är mer abstrakt, som geometriska gestalter. Det är inte helt klarlagt hur Arkitektur- och designcentrum i Stockholm tänkte när de skyfflade undan "Allt är påhittat" i sina bakre regioner.

Synd. Eftersom Designlab S och deras idéer om slöjd och barnkonst förtjänar att synas mer. Det är ett pedagogiskt laboratorium som drivs av formgivaren Samir Alj Fält ute i miljonprogramsförorten Skärholmen, en verkstad där barnen är sina egna designer. "Jag startar en lek", har Alj Fält sagt, "och utan att de tänker på det så gör de design och arkitektur."

Lek som blir design. Vore det möjligt i vår tids skola? Jag har med mig Aviva Barczewska, före detta slöjdlärare. Innan den senaste läroplanen infördes hoppade hon av lärarbanan och började arbeta för motståndarlaget, Björklund-kritiska Miljöpartiet.

 

Salka Hallström Bornold är redaktionschef på design- och arkitekturtidskriften Form.

 

- Man glömmer ofta att självständigt tänkande och kreativitet är det som Sverige är bäst på. Där är våra elever på topp. Och vi är bra på det för att det utrymmet finns i vårt skolsystem, säger hon.

Är det utrymmet hotat?

- Ramarna är för snäva, och barnen ramlar ur dem. Då kan man antingen tycka att vi bör gå tillbaka till 1950-talet och införa disciplin. Eller så kan man tänka: då ser vi till att det finns många sätt för eleverna att ta sig igenom. Det kan handla om att ha undervisning på modersmålet, eller se till att det finns utrymme för barn med neuropsykiatriska funktionshinder. Det gör det inte nu.

- Jan Björklunds skola är ett system där eleverna aldrig duger. De ses som moduler som ska fylla ett matrisfält. De ska kontrolleras och mätas. I stället för att ta ansvar för elevernas prestationer och forma undervisningen efter hur de fungerar, efter deras begåvningar och förmågor, har ansvaret lagts på eleverna själva.

 

Vad händer med lärarrollen då?

- Fördelen med textil är att skolverket har så lite koll på vad det är. Det ger syslöjdsläraren viss frihet. Jag hade rollen som handledare, eleverna höll själva i sina projekt. Jag jobbade med det som inspirerade dem och vad de ville utforska. Det kunde bli allt från balklänningar till ringbrynjor.

- Jag trodde aldrig att en enda politiker skulle påverka mitt liv så mycket. Jag tänkte att jag skulle kunna ignorera direktiven. I stället ägnar man sig åt Björklund-grejer som att konfiskera kepsar och mobiler. De som får betala för tidsbristen är de tysta, duktiga flickorna. Hur stor del av läraryrket ska handla om att spela polis?

 

Varför har slöjden förlorat status?

- Många barn tycker att praktisk-estetiska ämnen är kul och galet nog ses det som något som diskvalificerar ämnet. Men konst är en essentiell lek för att överleva. När barnet tecknar lär det sig att se, när det musicerar lär det sig att lyssna. Slöjd handlar om att lära sig problemlösning, och det har man med sig hela livet.

I höst kandiderar du för landstinget i Stockholm. Är du Björklunds nemesis?

- Det jag kan göra är att mobilisera folk så att vi får byta regering.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!