Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Wagner skapade ingen sedelärande berättelse

Nina Stemme (Brünnhilde), Ola Eliasson (Gunter) och Kungliga Operans kör. Foto: MARKUS GÅRDER
Ola Eliasson (Gunter), Nina Stemme (Brünnhilde), Lars Cleveman (Siegfried), Kungliga Operans kör. Foto: MARKUS GÅRDER
Falk Struckmann (Hagen). Foto: MARKUS GÅRDER

Richard Wagners "Ragnarök" blir en dånande avslutning på Kungliga Operan.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Opera

RAGNARÖK

Av Richard Wagner

Regi Staffan Valdemar Holm

Dirigent Marko Letonja

Kungliga Operan

Speltid 5.40 t.

 

Wagners tetralogi "Nibelungens ring" är till synes ett drama om valet mellan kärleken och förgörande äregirigheten. 

Men det är ingen sedelärande berättelse som Wagner vill pracka på publiken - för kärleken vinner aldrig i det här verket. 

Det går illa för dem som väljer bort kärleken, men det går också illa för dem som väljer kärleken.

 

LÄS MER – David Baas recenserar Rhenguldet

 

 

I Staffan Valdemar Holms knappt tio år gamla uppsättning av den sista delen av "Nibelungens ring", "Ragnarök", kretsar mycket kring dramats mest lovande kärlekspar - sopranen Nina Stemmes Brünnhilde och tenoren Lars Clevemans Siegfried. 

 

Siegfried har gett Brünnhilde en kärleksgåva i form av den ring som har makt att skänka sin ägare världsherraväldet. 

Inte ens när hennes valkyriesyster Waltraute (Katarina Dalayman) vädjar och varnar för dess förstörande kraft, vill Brünnhilde släppa ifrån sig den.

 

LÄS MER - David Baas recenserar Valkyrian

 

Hjälten Siegfried lockas, med en trolldryck, att svika Brünnhilde. Stemme följer hennes vändning från översvallande kär till sviken och bestämt hämndlysten. 

 

Wagners mäktiga körverk

 

Den som konspirerar mest i jakten på ringen - och som senare också dödar Siegfried - är Hagen som spelas av den suveräne basen Falk Struckmann

Struckmann är stundtals en riktig showman, inte minst som självklar ledare för ett något överförfriskat jaktlag i ett av Wagners mäktigaste körverk.

 

Siegfrieds sorgmarsch

 

En annan musikalisk höjdpunkt är Siegfrieds legendariska sorgmarsch där Hovkapellet, under ledning av Marko Letonja, understryker den ödesmättade tyngden i hjälten Siegfrieds död.

 

LYSSNA – Siegfrieds sorgmarsch på Youtube 

 

På duken i scenografen Bente Lykke Møllers biografscener projiceras stumfilmsåterblickar från Ringens tidigare delar. Allt som hänt, alla svek, bildar sedan fonden till slutscenen där Brünnhilde låter allt förstöras i lågor trots att hon återlämnar ringen till floden Rhens botten.

 

LÄS MER – David Baas recenserar Siegfried

 

Det är lättare för den som förlorat allt, inte minst tron på kärleken, att störta hela världen i fördärvet. Kvar finns ett hopp om en pånyttfödelse bortom den gamla ordningen och de gamla gudarna. En minst sagt revolutionär tanke.

 

David Baas är författare och reporter på Expressen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!