Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Vi hade Birgit Nilsson och sedan kom Beyoncé”

Rickard Söderberg och Loa Falkman.
Birgit Nilsson. Foto: AP

Vad var Birgit Nilssons hemlighet? 

Loa Falkman och Rickard Söderberg förklarar La Nilssons storhet i tv-programmet Kultur-Expressen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTUR-TV | BIRGIT NILSSON. I dagarna är det hundra år sedan Birgit Nilsson föddes. Loa Falkman har sjungit tillsammans med henne och säger att hennes röst nästan var för stor för Kungliga Operan i Stockholm. På Metropolitan i New York kunde hennes stämma komma till sin fulla rätt.

Falkman lyfter fram hennes kraftfulla, naturliga sätt att sjunga.

– Hon gapade inte, utan fällde liksom kraniet bakåt och så kom det fantastiska toner ut, säger han i programmet. 

– En stor skådepelare och en stor sångare måste bottna i en naturlighet. 

För Rickard Söderberg betyder Birgit Nilsson så mycket att han har låtit tatuera hennes porträtt på sin underarm.

–  Maria Callas och Birgit Nilsson var de första jag gjorde. De två vill jag alltid kunna gå nära, inspireras av och leva med, säger han. 

Även han lyfter fram Nilssons omedelbara röst.

– Hon välkomnade in till den här lite knepiga konstformen eftersom hon sjunger så naturligt, säger han.

– Konstformen blev inte knepig med Birgit, utan den blev så naturlig som Birgit också var som person, fyller Loa Falkman i.

 

 

Trogna fans

Birgit Nilsson hade många trogna fans som följde henne. Operaälskare kunde köa på nätterna för att få tag på biljetter. Enligt Rickard Söderberg finns det ingen bland de klassiska musikerna i dag som riktigt har den dragningskraften.

– Man kan jämföra henne med de största inom popvärlden. Jämför henne med Beyoncé, där fansen kan bli fullständiga fanatiker. Vi hade Kristina Nilsson, sedan kom Birgit Nilsson och sedan kom Beyoncé, säger han.

Loa Falkman tror att Birgit Nilssons bakgrund som skånsk bonddotter hade stor betydelse.

– Hon fick den okuvliga driften att bli sångare som du måste ha. Du kan aldrig gå runt och tveka. Hon hade ett fokus som hette duga. Framförallt när hon fick ta sats från landsbygden och komma till Stockholm. Det var mycket hinder och det gjorde ju henne stark, säger han.

"Turandot" efter Birgit

Han minns hur hon trots allt fick användning för sina kunskaper från familjegården.

– I "Götterdämmerung" var det en hästkrake som höll på att få spader på scenen och Birgit tog hand om kusen. Där har du Birgit!

Loa Falkman tror att hennes starka personlighet hjälpte henne att navigera i en stundom hård operavärld.

– Hon hade en oerhörd pondus och hon var snabb i truten så hon kunde snärta till dirigenten Herbert von Karajan som skulle jäklas med henne. Det var ingen som satte sig på henne.

Rickard Söderberg anser att hon har haft en enorm betydelse för operakonsten.

– När vi pratar om henne som folklig och rolig, så var hon ju till syvende och sist en konstnär av Guds nåde som skapade musik som få andra har gjort. 

– Hur många sjunger "Turandot" efter Birgit? Den är en killer. Det är för tufft, säger Loa Falkman.

 

Se hela samtalet i tv-spelaren ovan. 

 

KULTUR-EXPRESSEN

Häng med i de senaste kultursamtalen! Kultur-Expressen summerar och fördjupar en debatt per vecka med kunniga kulturpersonligheter eller andra experter i studion. Kultur-Expressen finns också som podcast. Programledare: Kulturchef Karin Olsson.

LÄS MER - Gunilla Brodrej: Vad finns mer att gräva fram under monumentet La Nilsson? 

 

LÄS MER - Lars Sjöberg: Birgit Nilssons paradroll - Birgit Nilsson 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!