Rickard Söderberg och Loa Falkman.Rickard Söderberg och Loa Falkman.
Rickard Söderberg och Loa Falkman.
Birgit Nilsson. Foto: APBirgit Nilsson. Foto: AP
Birgit Nilsson. Foto: AP

”Vi hade Birgit Nilsson och sedan kom Beyoncé”

Publicerad

Vad var Birgit Nilssons hemlighet? 

Loa Falkman och Rickard Söderberg förklarar La Nilssons storhet i tv-programmet Kultur-Expressen.

KULTUR-TV | BIRGIT NILSSON. I dagarna är det hundra år sedan Birgit Nilsson föddes. Loa Falkman har sjungit tillsammans med henne och säger att hennes röst nästan var för stor för Kungliga Operan i Stockholm. På Metropolitan i New York kunde hennes stämma komma till sin fulla rätt.

Falkman lyfter fram hennes kraftfulla, naturliga sätt att sjunga.

– Hon gapade inte, utan fällde liksom kraniet bakåt och så kom det fantastiska toner ut, säger han i programmet. 

– En stor skådepelare och en stor sångare måste bottna i en naturlighet. 

För Rickard Söderberg betyder Birgit Nilsson så mycket att han har låtit tatuera hennes porträtt på sin underarm.

–  Maria Callas och Birgit Nilsson var de första jag gjorde. De två vill jag alltid kunna gå nära, inspireras av och leva med, säger han. 

Även han lyfter fram Nilssons omedelbara röst.

– Hon välkomnade in till den här lite knepiga konstformen eftersom hon sjunger så naturligt, säger han.

– Konstformen blev inte knepig med Birgit, utan den blev så naturlig som Birgit också var som person, fyller Loa Falkman i.

 

 

Trogna fans

Birgit Nilsson hade många trogna fans som följde henne. Operaälskare kunde köa på nätterna för att få tag på biljetter. Enligt Rickard Söderberg finns det ingen bland de klassiska musikerna i dag som riktigt har den dragningskraften.

– Man kan jämföra henne med de största inom popvärlden. Jämför henne med Beyoncé, där fansen kan bli fullständiga fanatiker. Vi hade Kristina Nilsson, sedan kom Birgit Nilsson och sedan kom Beyoncé, säger han.

Loa Falkman tror att Birgit Nilssons bakgrund som skånsk bonddotter hade stor betydelse.

– Hon fick den okuvliga driften att bli sångare som du måste ha. Du kan aldrig gå runt och tveka. Hon hade ett fokus som hette duga. Framförallt när hon fick ta sats från landsbygden och komma till Stockholm. Det var mycket hinder och det gjorde ju henne stark, säger han.

"Turandot" efter Birgit

Han minns hur hon trots allt fick användning för sina kunskaper från familjegården.

– I "Götterdämmerung" var det en hästkrake som höll på att få spader på scenen och Birgit tog hand om kusen. Där har du Birgit!

Loa Falkman tror att hennes starka personlighet hjälpte henne att navigera i en stundom hård operavärld.

– Hon hade en oerhörd pondus och hon var snabb i truten så hon kunde snärta till dirigenten Herbert von Karajan som skulle jäklas med henne. Det var ingen som satte sig på henne.

Rickard Söderberg anser att hon har haft en enorm betydelse för operakonsten.

– När vi pratar om henne som folklig och rolig, så var hon ju till syvende och sist en konstnär av Guds nåde som skapade musik som få andra har gjort. 

– Hur många sjunger "Turandot" efter Birgit? Den är en killer. Det är för tufft, säger Loa Falkman.

 

Se hela samtalet i tv-spelaren ovan. 

 

KULTUR-EXPRESSEN

Häng med i de senaste kultursamtalen! Kultur-Expressen summerar och fördjupar en debatt per vecka med kunniga kulturpersonligheter eller andra experter i studion. Kultur-Expressen finns också som podcast. Programledare: Kulturchef Karin Olsson.

LÄS MER - Gunilla Brodrej: Vad finns mer att gräva fram under monumentet La Nilsson? 

 

LÄS MER - Lars Sjöberg: Birgit Nilssons paradroll - Birgit Nilsson 

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag