Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Tack gode Gud för att kvinnor skippar Mello

Jessica Andersson repeterar.
Foto: STINA STJERNKVIST / SVT

SVT kämpar med mål om kvinnlig representation bland låtskrivarna.

Gunilla Brodrej gratulerar kompositörer som har vett att hålla sig därifrån.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

MELODIFESTIVALEN. Alla Mello-bidrag ska ha minst en kvinna som upphovsperson 2022, så löd den regel som SVT instiftade förra året – och skrotade lika fort. Istället satte man upp som mål att minst hälften av Mello-bidragen skulle ha minst en kvinnlig upphovsperson. 

Tävlingsproducenten Karin Gunnarsson låter som en politiker när hon kommenterar årets statistik i P1:s Kulturnytt. Av 73 upphovspersoner är bara 21 kvinnor. ”Där finns ju en del att jobba på”. ”Ambitionen är mer av en jämställd fördelning”. Sluta svettas, Karin. Du är inte Stefan Löfven.

Senast i dag hörde jag honom inskärpa jämställdhetsmålen på presskonferensen apropå regeringsombildningen: ”Att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sitt eget liv är en mänsklig rättighet och en demokratifråga och det smartaste sättet att bygga ett samhälle”. Förstås. Självklart. Ett samhälle.

Men Mellon är inte ett samhälle. Den är Mellon – ett underhållningsprogram som fått storhetsvansinne. Ett toppstyrt elitprojekt som levererar en sorts förljugen folklighet genom att räkna ut och presentera den minsta gemensamma nämnarens musik. Den ska gå lika lätt att känna igen som att skaka av sig, men vara inslagen i lyxförpackning. För dyrt är det. Melodifestivalen kostar ungefär 2,5 miljoner kronor per timme att producera, man sänder alltså tio timmar tv under sex veckor och sen kan ni räkna själva. 

Varje kvinnlig kompositör med självaktning gör klokt i att hålla sig därifrån.

SVT, assisterade av medierna, lyckas förmedla bilden av att det här är av nationellt intresse och med den logiken skulle det alltså vara någon sorts skandal att inte fler kvinnor har skapat de där tävlings-trudelutterna. Jag tycker tvärtom. Varje kvinnlig kompositör med självaktning gör klokt i att hålla sig därifrån. Ni har bättre för er. Att vara ett av många huvuden i Mellons cyniska knep-och-knåp-verkstad ger heller inte särskilt mycket klirr i kassan, så de ekonomiska incitamenten kan vi bortse ifrån. 

Alltså – kudos kvinnor! Heder till alla kvinnliga kompositörer som skippar utmaningen att komponera en låt utan någon som helst komplikationsgrad. Låt männen hålla på med det där skräpet. Vi tv-tittare kan för all del klä oss i glitter och ha en vanlig kväll med Christer Björkmans vanliga artist-buffé, men sedan får vi vända oss till andra rum för att få riktiga musikaliska upplevelser. 

För som bekant svämmar den seriösa populärmusiken över av kvinnliga kompositörer och exekutörer som är bra på riktigt. Ute i det verkliga samhället.


Gunilla Brodrej är kritiker och redaktör för musik och scenkonst på Expressens kultursida. 


Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=78816&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.