Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sven-David Sandström var en stjärna från början

Sven-David Sandström (1942–2019) lyssnar till Barbara Hendricks som repeterar hans 60-års symfoni i S:t Nicolai ruin i Visby. Foto: MATS HEMLIN
Sven-David Sandström blev 76 år. Foto: FREDRIK SANDBERG / SANDBERG FREDRIK DNX PRESSENS BILD
Lars Sjöberg. Foto: OLLE SPORRONG

Sven-David Sandström är död. Lars Sjöberg minns den unge studenten som blev Sveriges främste tonsättare.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

IN MEMORIAM. Vi läste musikforskning samtidigt, vid mitten av sextiotalet, innan han blivit Sven-David Sandström kanske ens med sig själv. På Gunnar Buchts seminarier med den hotfulla titeln ”Atonal kontrapunkt” avtecknade sig Sven-David som gruppens avantgardist, den som skrev skrämmande exakta notbilder för ögonen och räknade till tolv toner med Weberns stråktrio för öronen. 

Ingen av oss studiekamrater var det minsta förvånad när han några år senare slog igenom internationellt med kompositioner som låg exakt i tiden. Pierre Boulez dirigerade hans ”Utmost”, en vältalig titel på de stora krevadernas musik, men denna våldsamma självutlevelse kände vi inte riktigt igen. 

Sven-David upplevde vi alla som en personligen mycket behaglig person, mjuk, diplomatisk. Hans uppväxt i en djupt troende familj måste ha haft en viss dämpande effekt, och kanske var det den som senare drev honom till en stilomsvängning mot ett lättillgängligare nyromantiskt uttryck. 

Johann Sebastian Bach

Kritiken från tonsättarhållet lät heller inte vänta på sig. Det är svårt att vara publiken till lags utan att dagtinga med egna konstnärliga ideal, men Sandström lyckades gå balansgången säkrare än de flesta av kollegerna. Särskilt två av hans större verk tycker jag representerar hans profil bättre än de flesta och kan bli utmärkta inkörsportar för en ny publik: ”Staden” den myllrande operan till Katarina Frostensons surrealistiska libretto samt ”High mass”, vårt svar på Bachs stora h-mollmässa.  Crucifixus-satsens hammarslag tillhör de stora ögonblicken i den svenska musiken.

Och liksom den händelse som ser ut som en tanke uruppförs på lördag i Adolf Fredriks kyrka det vokalverk till Werner Aspenström ”Snölegend” som fått titeln ”Uppbrott”. 

”Det finns en gammal tid och en ny tid / ett skepp som kommer ett skepp skall gå / sjung städer om det uppbrott som väntar.”

Sven-David Sandström blev 76 år.

 

Lars Sjöberg är musikkritiker på Expressens kultursida.

Sven-David Sandström avled den 10 juni efter en tids sjukdom.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!