Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stockholm Early Music/ Tyska kyrkan

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

FAKTA

STOCKHOLM EARLY MUSIC | Düben delights | Göteborg baroque | Tyska kyrkan,Stockholm, 7/6

För ett par generationer svenska musikforskare är den ”den jävla Dübensamlingen”:
kistor med notblad släpade över snö och is i släde från Stockholm till Uppsala en vinternatt på 1700-talet. Nu ett par datorklick bort på internet.
Tidiga musik-fans på Stockholm early music festival har ägnat festivalens första heldag åt Gustaf Düben den äldre. Inte åt hans komponistgärning som tysksvensk centralfigur i 1600-talets musik-Stockholm, men åt hans insamlande av musik av olika europeiska barocktonsättare. Det är utomordentligt nördigt när musikprofessor Erik Kjellberg har seminarium på Kungliga myntkabinettet. Det handlar inte så mycket om hur samlingens musikmix låter, men mer om katalogiserandets glädje. Och den glädjen är stor.
Här är hårdfaktan om Dübensamlingen: 2300 verk av drygt tre hundra tonsättare varav en är kvinna – herr Düben var inte genusmedveten.
Däremot gjorde han en Bach och lämnade efter sig ett musikarv som var hopplöst ute i den rokoko-iga samtiden, men som likt ett rockband från sextiotalet återfått ära och kultstatus när nog med tid har passerat.

Berättelsen om Dübensamlingen är den om underdogen som från att ha hatats av de musikstudenter som övat generalbas-sats till den, fått en möjlig renässans på nätet.
Erik Kjellberg är den som gjort den till databas. Här finns ju faktiskt unika verk av Buxtehude och det är stort i musikvetarens skrivbordsvärld, men att festivalen inte spelar något av Düben själv är synd. Sångsviten Odae Sveticae med sina långa sånglinjer till stimmigt continuokomp hade varit kul att höra. Ska Düben bli mer än bara grundkursmaterial i musikvetenskap behöver jag lyssna också.
Torsdagskvällens Dübenkonsert är istället spridda verk ur hans samling, spelade av Göteborg baroque i Tyska kyrkan. Men med obskyra barockitalienare som Albrici på programmet och en försommarvarm kyrka får notbladen liv, dels för att Dübensamlingen studsar så lätt på tå i Göteborgsbandets händer och för att det liksom vill trilla ut små förslag och drillar från violinisternas fingrar. 
Där och då börjar jag förstå Dübengrejen. Det här lät fantastiskt en gång i tiden och nu låter det igen.

Fotnot: Här hittar du Dübensamlingen på internet:
http://www.musik.uu.se/duben/Duben.php