Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sexig fantasy får operahuset att vibrera i Malmö

Suveräna farbrorsporträtt. Erstling - Bengt Krantz; Höfling - Stefan Dahlberg Foto: Malin Arnesson
Titania - Hege Gustava Tjønn; Flickan - Eir Inderhaug Foto: Malin Arnesson
Oberon - Eric Greene Foto: Malin Arnesson
Lovande masterstudenter. Helen - Line Juul Andersen; Georg - Torstein Fosmo Foto: Malin Arnesson
Sex på biltaket. Oberon - Eric Greene; Titania - Hege Gustava Tjønn Foto: Foto: Malin Arnesson

Igår kväll hade Hans Gefors opera "Parken" svensk urpremiär i Malmö.

Gunilla Brodrej glömmer nästan helt och hållet tid och rum.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

OPERA | RECENSION. En ny svensk helaftonsopera är en stor kulturhändelse. Då är det lite otur för Hans Gefors opera "Parken" att den redan haft urpremiär, fast i Wiesbaden på originalspråket tyska, för 26 år sedan. Kanske är det därför som så många stolar gapar tomma på Malmö opera. Och det är synd. För det här är bra.

Det klena mediala intresset blir en metanivå i sammanhanget. Titania och Oberon från Shakespeares "En midsommarnattsdröm" är två uppmärksamhetstörstande gudar som antagit mänsklig gestalt för att få människorna att hitta tillbaka till sin lust. Men gudarna har problem med att göra sig hörda.

Ursäkta vad är klockan, frågar Titania.

Och Oberon undrar irriterat varför hon ideligen frågar det. De tillhör en värld där tid inte har någon betydelse. Deras värld innebär en sorts evig hänryckning. Och den första akten av Hans Gefors "Parken" är oavbrutet spännande indragen som man blir i hans makalösa klangvärldar.

True Blood

För dem som har svårt att hitta en ingång in i den här erotiskt laddade operan är fantasy-tv-serien "True Blood" en puff i rätt riktning. Åsynen av Eric Greens deffade Oberon, i bar överrock under en vinröd skinnkappa sänder tankarna rakt in i den tv-serien, fast det inte är helt givet att kostymören Mathias Clason har haft den referensen.

Vampyrerna i "True Blood" frågar inte heller vad klockan är. Och knullar så det står härliga till. Så ock på Malmöoperans stora scen i de gamla bilarna i scenografins skräpiga park signerad Jens Kilian. Man ser vad som pågår genom en bilruta, resten sköter fantasin, tack för förtroendet, mvh en i publiken som är van att få allting på operan serverat som en blodig köttbit på vitt porslin.

Lusten och erotiken

Titania och Oberon vill förmå människorna att komma i kontakt med sinnligheten, lusten och erotiken. Sedan är det tänkt att de ska åka hem. Men människorna är inte redo för deras konster. De är för upptagna med sig själva, alienerade från varandra. Det går så att säga åt skogen.

Filtrerat från Shakespeares mytologiska skog, genom dramatikern Botho Strauss mer realistiska stadspark i pjäsen "Der Park", upphöjt i Hans Gefors metafysiska partitur och förkroppsligat i Vera Nemirovas regi blir gudarna Titania och Oberon representanter för konsten, för teatern. De parkerar sin folkabuss i ett hörn av parken och spelar Shakespeare på taket.

Hela första akten är oavbrutet fascinerande. Ljuset förändras effektivt över den stora vridscenen som både blottar och döljer allt som pågår i parken. Hans Gefors klangvärldar är så rika och uppfinningsrika att musiken är svår att beskriva men Patrik Ringborg håller ihop det helt fantastiskt från orkesterdiket.

 

LÄS MER – Brodrej ser Gefors förra opera: "Notorious" på Göteborgsoperan 

 

Castingen är strålande. Det är egentligen fel att framhäva någon framför en annan, för det är briljans i alla roller, även de minsta, men jag är särskilt förtjust i tenoren Torstein Fosmo som den vilsne, varmhjärtade Georg och mezzosopranen Line Juul Andersens utbrända flygvärdinna Helen, som sjunger det mest uppfinningsrika vokala parti jag har hört på en operascen. De här två sångarna gör sin slutföreställning för masterprogrammet i musikdramatik sång. Jag ska komma ihåg var jag hörde dem först.

Bränner till

Eir Inderhaug lyckas med konststycket att vara trovärdig som den sorts drogade prostituerade koloratursoprankaraktär som det dessvärre gått inflation i, men Inderhaugs tolkning och vokala gestaltning brädar alla tidigare försök i genren. Hennes bikt om sitt meningslösa liv bränner till precis där det ska. Och det är det mycket annat som gör. Som basbarytonen Eric Greens döende Oberon, eller sopranen Hege Gustava Tjønns alla versioner av Titania.

Men framför allt är det dirigenten Patrik Ringborgs kväll. Jag vågar inte tänka på hur det här kunde ha låtit utan en så rutinerad operadirigent, med koll på varenda insats och som kan utvinna och förädla dosen Strauss, Mozart, Debussy, synt, slagverk och musikal som Gefors tryfferar sin musik med och får salongen att vibrera.

Noréns realism

Vera Nemorivas regi kombinerar fantasy med Norénsk realism och sångarna är trots partiturets svårighetsgrad skickliga på att inte titta på dirigenten utan i stället agera ansikte mot ansikte, kropp mot kropp.

Men den sista scenen, Titanias silverbröllop, är en blindtarm. Den är seg och laddningslös vilket försätter fabelsonen, countertenoren Daniel Carlsson, i en särskilt svår situation där han sjunger knästående långt bak på scenen klädd som en glamorös Hitlerjugend. Att hans mamma Titania då ser exakt ut som Zarah Leander är en synnerligen sökt idé som borde ha stannat på idéstadiet. Slutet är minst sagt oklart. 

Annars är detta en absolut sevärd, spännande, otäck, gripande och sexig modern operaföreställning som på flera sätt kommer att överraska Malmös konservativa operapublik. Jag tittade nästan inte alls på klockan.

 

 

Opera

Parken

Av Hans Gefors 

Efter Botho Strauss pjäs "Parken"

Scenografi Jens Kilian

Ljus Andreas Fuchs

Kostym Mathias Clason

Dramaturgi & medregi Sonja Nemirova

Regi Vera Nemorova

Dirigent Patrik Ringborg

Malmö opera/P2

Speltid 3.15 t.

Gunilla Brodrej är kritiker på Expressens kultursida.

Läs fler texter här.

 

Lyssna på "Parken" från Sveriges Radio P2:s livesändning HÄR.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!