Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nu tystar Grammis barnmusiken för gott

Georg Riedel och Sarah Riedel.Foto: Lars Nyberg.
Sarah Riedel är kompositör och artist.Foto: Ida Borg

I och med nästa års Grammisgala kommer man inte längre dela ut något pris till barnmusik.

Kompositören och artisten Sarah Riedel hoppas att det inte stämmer.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT. Det finns så starkt i mig, säkert från min uppväxt: idén om att kultur för och med barn är något oerhört viktigt och värdefullt. Jag hyser den största respekt för de författare, kompositörer, regissörer, illustratörer, pedagoger med flera som valt att ägna sina yrkesliv åt just barnkultur, för det kräver ett särskilt kunnande, en nyfikenhet och fingertoppskänsla. Jag tänker att det är något extraordinärt att skapa kultur som når fram till barn och inte stannar vid vuxenvärldens föreställning om vad som är ”barnanpassat”.

Sarah Riedel spelar in Astrid Lindgrens ”Lille katt” med pappa Georg.Foto: Lars Nyberg

Nu blir jag lite högtidlig, men jag tänker på kultur som något demokratiskt, som något som alla barn har rätt att få ta del av. Jag vill till och med drämma till med att kulturupplevelser kan vara livsnödvändiga och avgörande, särskilt de vi får som barn. 

De ger oss möjligheten att leva oss in i andra livsöden, känna empati, fantisera, spegla oss själva, skratta, få tröst, mod och styrka. Och jag minns musik från barndomen, melodier och texter som etsat sig fast och som präglar mitt nuvarande arbete som musikskapare. Det är märkvärdigt hur något man hört som barn kan kan göra sådant avtryck att de finns kvar inom en för alltid. 

Nu blir jag lite högtidlig, men jag tänker på kultur som något demokratiskt, som något som alla barn har rätt att få ta del av.

Jag blev därför undrande när jag läste att Sveriges största musikpris Grammis har tagit bort kategorin ”Barnmusik”. Varför? Jag hoppas att det inte stämmer. Precis som min kollega Britta Persson säger till SVT som kom med den dåliga nyheten, undrar jag varför man inte är mer mån om att belöna och föra ett musikarv vidare? Och jag håller med SKAP:s ordförande Alfons Karabuda om att symbolvärdet i att plocka bort barnmusiken är stort. 

https://open.spotify.com/track/0VbuNdhfc8u4ggrL33bECV?si=aPcA8hhCQoK6BYIx4YHstQ

Om inte barnkultur får finnas och ta plats, hur ska vi då kunna få en framtida generation av kulturkonsumenter och kulturutövare? Kulturbranschen borde hövligt värna om den barnkultur som produceras i Sverige. 

Hysa den största respekt för dem som lägger sitt engagemang och sin tid på att skapa kultur som faktiskt kan lägga grunden för ett helt liv av deltagande och skapande. Hylla dem. Belöna dem. 

Av Sarah Riedel

Sarah Riedel är artist och kompositör.