Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Måste vi åka till Kanada för att importera operachefer?

Michael Cavanagh blir ny konstnärlig ledare för Kungliga Operan.
Foto: Press
Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN

Kanadensaren Michael Cavanagh blir konstnärlig ledare för Kungliga Operan.

Gunilla Brodrej undrar om den långa resan blir värd besväret.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR. Michael Cavanagh blir ny konstnärlig ledare på Kungliga Operan i Stockholm efter Birgitta Svendén. Hon kommer från Vuollerim i Norrbotten. Han från Kanada. Cavanagh har varit verksam som dramaturg, regissör och librettist vid över 130 produktioner på ett trettiotal operahus i Europa, USA och Kanada.

Mezzosopranen Svendén från Vuollerim har varit bra, men trots sin tidigare sångarkarriär ingen garant för att vi ska få se de största svenska operasångarna i Stockholm. Många sångare flyr ju hals över huvudet till Tyskland där arbetsmarknaden och karriärmöjligheterna är sjufalt bättre. Alla måste göra sina hundår i Tyskland, men sen bör de komma hem igen. Alla måste få möjligheten att spela i landslaget så att säga. I Köpenhamn är de bättre på det där.

Kanske har han mött och jobbat med de stora svenska namnen – utomlands.

Kanske behövs det en kanadensisk regissör för att inse att man inte behöver gå över ån efter vatten. Kanske har han mött och jobbat med de stora svenska namnen – utomlands.

Vi vet inte. Allt är gissningar om Cavanagh. Jag såg hans storslagna och våldsamma tolkning av ”Aida” på Kungliga Operan vintern 2018. Konceptet var mer imponerande än personregin, men somliga sångare (allt färre) kan helt enkelt inte annat än sjunga och dessa får regissören nöja sig med att flytta runt som skåp. Han kunde dock ha gjort det bättre. Hur som helst är det sällan regissören som har valt ut sångarna. Allt plockas ihop ovanifrån till en förhoppningsvis lyckosam mix. Låt oss hoppas att Cavanagh kan ändra på detta faktum och se till att opera blir resultatet av en kreativ gemensam process där det konstnärliga teamet kommer in mycket tidigare än när man bokat upp sångare i sin femårsplan.

För detta behövs en helt ny sorts kreativitet som vi knappast sett maken till i modern tid.

Den allra största utmaningen för honom är att få verksamheten på fötter igen efter det förödande pandemi-utbrottet. Även om Birgitta Svendén kommer att vara överrock som vd till 2022. För detta behövs en helt ny sorts kreativitet som vi knappast sett maken till i modern tid.

Birgitta Svendén blir vd fram till 2022.
Foto: Press

Jag misstänker att Kungliga Operan drömmer om att surfa på Cavanaghs kontaktnät, ha honom som personal shopper i operavärlden. Men hur bra och meriterad än Michael Cavanagh kan bli i sin nya roll som konstnärlig ledare så kvarstår frågan om det inte fanns någon lika meriterad person på närmare håll. 

Göteborgsoperans konstnärlige ledare kommer just nu från Tyskland, eftersom brittiske Stephen Langridge åkte hem till England igen (och anrika Glyndebourne festival) efter sex år i Göteborg. Malmöoperans chef kommer från Danmark, vilket som bekant är nästgårds. Men ändå. 

Var de tvungna att hämta honom ända från Kanada? Med flygplan och allt. 


Gunilla Brodrej är kritiker och redaktör på Expressen Kultur.