Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lekfullt bröllop på Läckö slott

Matilda Sterby som Grevinnan och Nils Gustén som Figaro. Foto: Daniel Strandroth.

Mozarts ”Figaros bröllop” får nytt liv med en klackspark.

Lars Sjöberg föredrar Läckö slottsopera framför Royal Opera House.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Film visad, bok publicerad, symfoni framförd  – det är oåterkalleligheter alltihop. Men operakonsten håller sig bara till det skrivna partituret och det nästan lika slaviskt respekterade librettot. Sedan är det fritt fram för hur det hela skall te sig på scenen, och det är alltid lika stimulerande att möta nya lösningar, uppiggande eller uppretande.

Inför Läckö slottsoperas storsatsning på ”Figaros bröllop” har chefsproducent Catarina Gnosspelius låtit gängse publikintroduktion utgå med tanke på hur välkänt stycket är. Jag är inte så säker på Figaros grad av familjaritet. Även för oss alla som tror oss ”kunna” Figaros bröllop in i minsta detalj finns det i varje ny uppsättning nya glada och tankeväckande upptäckter. 

Då går jag mycket hellre och upplever Läcköoperans lekfullare, lätt klacksparkade inscenering

Jag tittade nyligen på Royal Opera House senaste inscenering, en som i sin strävan att få med ALLT, täcka in ALLA musikaliska, dramatiska, historiskt korrekta, psykologiskt adekvata aspekter, fick det hela att falla samman som skorpmjöl. Då går jag mycket hellre och upplever Läcköoperans lekfullare, lätt klacksparkade inscenering på borggården med dess avsaknad av kulisser, dörrar, möbler, filtar, buskage och annat som kan göra historien lättbegripligare. 

Redan i själva utmaningen ligger mycket av underhållningsvärdet, och ingen skall säga att Anne Barslevs regi inte tar ut svängarna. Ibland i överkant, tyvärr. Det rantas och rusas som om det handlade om skurkar och snutar i Midsomer. Man ville tagga ner det hela och låta oss hämta andan och försjunka litet mer. För ingen har avlyssnat tonfall och etablerat situationer som Mozart, och det är lite synd när det som händer i musiken överaccentueras på scenen, paradoxalt med rent splittrande effekt. Varför har Antonio, trädgårdsmästaren, blivit så framträdande att hans egentliga roll klyvs på mitten? Och inte får man använda knattrande skrivmaskin (om än diskret) i grevinnans och Susannas brevduett – kill your darlings! Now!

Ur ”Figaros Bröllop”Frida Engström som Susanna, Lars Arvidson som Bartolo samt Maria Streijffert som Marcellina. Foto: Daniel Strandroth.

Premiärkvällen inleddes med åskdunder, ösregn på uppspänt tak och en halvtimmes orolig väntan innan uvertyren äntligen fick intoneras. Första akten var närmast en arbetsseger för stressade sångare och musiker under regnsmattret, men snart nog blev man varmare i kläderna. Numera talar vi allt mindre om HUR man sjunger (för det gör man på Läckö liksom annorstädes underbart vackert) utan främst VAD som uttrycks. 

Matilda Sterby, Grevinnan, svarar för skönaste välljudet.

Därvidlag är utfallet litet ojämnare. Hannes Öberg, Greven, har ju en tydlig diktion att avundas och det har förresten Frida Engströms Susanna också , hon som har alla reaktioner, inte bara sina egna, att svara och hålla reda på. Matilda Sterby, Grevinnan, svarar för skönaste välljudet. Och om jag inte riktigt känner att Figaros Nils Gustén och Cherubins Annie Fredriksson ännu nått ända fram till den punkt där sång och känsla möts, så kan de mycket väl ha gjort det till nästa föreställning.

Simon Phipps med sin perfekt disponerade Mozartorkester, 29 man), har aldrig gjort mig besviken och gör det inte nu heller, och hade jag önskat några litet mindre jäktade tempi, så kan det ha berott på det allmänna väderhotet.

Opera

FIGAROS BRÖLLOP

Av Wolfgang Amadeus Mozart

Svensk text Britt G. Hallqvist

Dirigent Simon Phipps

Regi Anne Barslev

Kostym- och scendesign Anna Ardelius

Mask Therésia Frisk

Ljus Ronald Salas

Läckö slottopera

Speltid 3.10

Lars Sjöberg är medarbetare på Expressen Kultur.