Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Fabulösa musiker i Ytterjärnas festival

Cecilia Zilliacus.Foto: Peter de Voto / deVoto©
Cecilia Zilliacus, Øyvor Volle - violin, Vicki Powell - viola, Johannes Rostamo - violoncell.Foto: Peter de Voto

Festivalmakarna borde kunna lita på musikens makt.

Lars Sjöberg påbörjar utforskningen av ambitiösa Järna festival academy.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. ”Du sköna, nya värld”, Aldous Huxleys ironiska dystopi, lånar ut sin titel som motto åt sommarfestivalen i Ytterjärna kulturhus. Exakt vad den konstnärliga ledningen är ute efter är svårt att lista ut. Skall musiken föra oss till en utopisk värld, eller ska vi bara ge slaget förlorat och låta den hjälpa oss att uthärda? Första tematiska konserten betecknas med ”(O)naturliga variationer”, vilket ju heller ingen blir klokare av. 

Och när nu covid-19-pandemin satt stopp för alla publika sammankomster över 50 deltagare men i gengäld låtit hela festivalprogrammet skickas ut på allmän streaming kunde man gärna ha förenklat denna tyngande tematiska överbyggnad samt tränat litet mer på den digitala tekniken. Det buffrades och stallades rejält innan jag tillråddes skippa Youtube och i stället vända mig till det annars så förhatliga Facebook.

Det är som om festivalmakarna inte riktigt vågade lita på musikens egen kraft och medverkande fabulösa musiker. Redan stråksextetten med och under Cecilia Zilliacus spelar skjortan av det flertal symfoniorkestrar genom åren som tacklat Beethovens Pastoralsymfoni. Här får vi nöja oss med första satsen med de glada känslorna vid ankomsten till landet men lämna den större 250-årsjubilaren därhän, han som med sin kämpaglöd och okuvliga optimism varit många festivalers ledstjärna.

Anne-Sofie von Otter.Foto: Ewa-Marie Rundquist

Det planerade slutnumret, Sjostakovitjs femtonde symfoni i suspekt kammarversion fick av sjukdomsskäl utgå och ersättas av hans våldsamt mycket bättre Pianotrio nr 2. Anne-Sofie von Otters låtar av Kate Bush, Elvis Costello och andra balanserade med sina stråkkvartettarrangemang på gränsen till det finpreciösa. Då var hon oerhört mycket mer till sin fördel kvällen därpå när hon sjöng en liknande repertoar enbart kompad av gitarrspelande son och fint sekunderande Camilla Lundberg som intervjuare. Men allra bäst hittills var Andrea Tarrodis andra stråkkvartett – sublim sublimerad fågelsång. 

Vad var det Beethoven sade om sin Pastoralsymfoni – ”Mer känsloupplevelse än måleri”? Eller Verdi, apropå ”Aida” kanske – ”Imitera sanningen är nog bra, men uppfinna sanningen är mycket bättre”.

 

 

Musikfestival

DU SKÖNA NYA VÄRLD

Järna festival academy

Live eller via streaming på Youtube, Facebook och zoom

17-25 juli

jarnafestivalacademy.com 

Lars Sjöberg är kritiker på Expressen Kultur.