Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Drömspel med erogena toner

TURANDOT: Mathias Zachariassen (Calaf) och ensemblen (Sirener). Foto: Mats Bäcker
TURANDOT: Henriikka Gröndahl (Liù), Mathias Zachariassen (Calaf). Foto: Mats Bäcker
TURANDOT: Viva Östervall Lyngbrant (unga Turandot) Foto: Mats Bäcker
TURANDOT: Ulrik Qvale (Altoum) och ensemble. Foto: Mats Bäcker
TURANDOT: AnnLouice Lögdlund (Turandot) Foto: Mats Bäcker

I reklamen till "Turandot" har utlovats en opera av orgasmer.

Gunilla Brodrej ser efter vad det bidde av Folkoperans uppsättning.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Det är bara fyra år sedan Kungliga Operan i Stockholm drämde till med en succéartad uppsättning av ”Turandot”. Det var inte bara det att Nina Stemme gjorde titelrollen. Marellis regi frilade handlingen så att man tyckte att man visste precis vad Puccini ville berätta 1924. Turandot blev en kvinna med en intressant förhistoria och inte bara en galen hämnerska.

I går var det regissören Mellika Melouani Melanis tur att presentera sin tolkning av operan om den iskalla prinsessan som dödar alla friare som svarade fel på hennes frågor.

Publikens erogena zoner

Melani gilllar att kittla publikens erogena zoner (senast med ”La Traviata”) och i går bjöds frikostigt på slickade bröstvårtor i plast, burna av långbenta Sirener. Som en hel karl sprängde Melani in en scen på en bordell i Phuket där ministrarna Ping, Pang och Pong saknar tiden innan de blev hantlangare åt Turandot. 

Enligt Folkoperans mjukporrtrailer skulle man nu ”göra opera av orgasmer”, men det blev inte så mycket mer än ovanstående scen. Dessutom vandrade ett antal kalsongkillar runt och såg rätt vilsna ut. 

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej: Jag har inte utrymme för alla superlativer

 

Jag tycker mycket om greppet att låta en mini-Turandot härja på scenen i form av en ung arg Ninja som eldar på den fullvuxna Turandots ilska. Denna lilla Turandot får kvällens varmaste applåd. 

Men jag tycker inte om att huvudpersonerna har ett sådant avstånd mellan sig. Eller idén att allt utspelar sig i Calafs hjärna. Han ramlar baklänges med ett plask (in i sitt freudianska undermedvetna) varje gång han löser Turandots gåtor. För övrigt snyggt genomfört med Visual reliefs videoscenografi. Men lite tråkigt och spänningslöst, det där att han bara verkar simma i nån sorts dröm.

Spänt och ängsligt

Mathias Zachariassen och AnnLouice Lögdlund sjunger premiärens Calaf respektive Turandot, men det är nåt spänt och ängsligt i deras ögon som ibland smittar av sig på rösterna. Kanske är det premiärnerver. Då är det skönt att vila i Henriikka Gröndahls varmt expansiva Liù som verkligen gör musik tillsammans med Folkoperans orkester och kör under ledning av Marit Strindlund.

 

Opera

Turandot

Av Giacomo Puccini

Regi Mellika Melouani Melani

Ljusdesign Patrik Bogårdh

Dirigent Marit Strindlund

Svensk text Tobias Ringborg

Folkoperan, Stockholm

Speltid 2.5 t.

 

Gunilla Brodrej är kritiker på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!