Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Årets största poplåt föddes som meme

Lil Nas X. Foto: Rex Shutterstock / Copyright (c) 2019 Shutterstock
Lil Nas X. Foto: AP / Invision
Hannes Grönberg. Foto: Privat.

I början av året var rapparen Lil Nas X helt okänd, i dag är hans ”Old town road” den tredje största amerikanska singeln någonsin. 

Hannes Grönberg berättar om hitlåten som föddes på videoappen Tiktok. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR. En vanlig poplåt, en ”Shape of you” eller ”Here comes the sun”, är traditionellt sett mellan tre och fyra minuter lång. I videoappen Tiktok, som låter användarna skapa 15-sekunder långa filmklipp, hinner du höra en musiksnutt minst tolv gånger på den tiden.

Appen har laddats hem över en miljard gånger och med sin enorma popularitet bland barn och unga har den inte bara blivit en stor plattform för memes och virala danser utan också ett nytt sätt att lyssna på musik. När en musiksnutt blir populär använder tusentals användare samma 15-sekunderssekvens till att dansa eller mima, och sprider samtidigt låten vidare till en jättepublik.

För oss som är över 30 är appen en lika hysterisk som hypnotisk upplevelse, men för den som vill lansera en hitlåt är det svårt att tänka sig ett bättre format. För Atlanta-rapparen Lil Nas X har de där 15 sekunderna betytt allt. Den då 19-åriga artisten var arbetslös och i stort sett okänd när hans låt ”Old town road” började spridas på Tiktok i början av 2019. Några månader senare är låten halva världens största sommarplåga. 

Optimerad pop

I sin ursprungliga version är ”Old town road” under två minuter lång. Den innehåller knappt någon text och känns på alla sätt och vis optimerad för att tvinga alla som kommer nära att lyssna på repeat. I all sin enkelhet är låten också ett smått briljant stycke popmusik. Det här är en hiphoplåt i cowboymiljö som lyckas göra blandningen av trap och country helt naturlig. Den nederländska producenten YoungKio, även han helt okänd sedan tidigare, använder en sampling av industrirockbandet Nine Inch Nails för att skapa en dramatisk känsla av öppna vidder medan Lil Nas X lyckas få rader om att åka traktor och rida på sin häst att låta märkligt coola.

Ändå framstår Lil Nas X mer som en briljant reklamare än som en briljant artist.

I dag har ”Old town road” varit etta på amerikanska singellistan i 15 veckor, vilket gör den till den tredje största låten i listans historia.

”Old town road” släpptes mitt i det som kallas the yeehaw agenda, en moderörelse som använder klassiska western-attribut för att uppmärksamma hur svarta cowboys och countryartister har skrivits ut ur historien. Samtidigt arbetade rapparen själv järnhårt med att marknadsföra låten på sociala medier. På Youtube laddades den upp till bilder från det populära cowboyspelet ”Red dead redemption 2” och på Tiktok visade sig låten snart vara den perfekta ursäkten för alla som ville posera med en cowboyhatt och låtsas svinga en lasso över huvudet.

När Billboard petade låten från sin countrylista, med hänvisning till att den saknade genrens särdrag, såg rapparen till att värva countrystjärnan Billy Ray Cyrus för en remix. I dag har ”Old town road” varit etta på amerikanska singellistan i 15 veckor, vilket gör den till den tredje största låten i listans historia. Om två veckor har den chansen att bli den största amerikanska singeln någonsin.

För att behålla sin listplacering har Lil Nas X tvingats slåss mot mer klassiska hitlåtar av Taylor Swift, Shawn Mendes och Ed Sheeran. Han har släppt en ep, spelat in en ny musikvideo och gjort ett bedårande framträdande för en gympasal full av skrikande skolbarn. I den senaste remixen byggs låten ut med verser från rapparen Young Thug och countryundret Mason Ramsey, en tolvåring från Illinois som slog igenom med en video där han joddlade en Hank Williams-låt på Walmart. 

https://youtu.be/w9lYQ-j_Trk?t=186

Ärligt talat låter den nya versionen inget vidare. Men syftet är inte heller att skapa stor musik utan att ge människor ett skäl att lyssna en gång till på en låt de redan har hört till leda. På en musikmarknad som styrs av streaming räcker det inte att människor köper en singel eller utsätts för en låt på radion. För att få upp siffrorna på Youtube och Spotify krävs också att folk frivilligt väljer att trycka på play om och om igen. Antagligen är det anledningen till att Billie Eilish nyligen petade in en sömnig Justin Bieber-vers i sin annars så effektiva singel ”Bad guy”, på samma sätt som Luis Fonsi gjorde i sin ”Despacito” för tre år sen. 

Kanske säger ”Old town road”:s framgångar också någonting om vem som styr dagens topplista. Sjuåringar som älskar vilda västern hade kanske inte haft råd att själva köpa Lil Nas X musik på skiva, men de har råd att streama sin nya favoritlåt hur många gånger som helst.

Av Hannes Grönberg

 

Hannes Grönberg är frilansskribent och musikkritiker.