Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Beklagligt bekant när Berwaldhallen fyller 40

Daniel Harding.Foto: HENRIK MONTGOMERY/ TT NYHETSBYRÅN
Tonsättaren Tobias Broström, Jeroen Berwaerts, Håkan Hardenberger, Daniel Harding och orkestern tar emot applåder.Foto: Arne Hyckenberg 2019
Dirigent Daniel Harding och konsertens presentatörer Josef Beltzikoff och Boel Adler.Foto: Arne Hyckenberg 2019

Berwaldhallen firar sina 40 år med att hylla huset och män i en jubileumskonsert.

Gunilla Brodrej noterar att Sveriges Radios konserthus liknar en konserv.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Grattis Berwaldhallen på 40-årsdagen. Du har inte åldrats en dag. Du är dig faktiskt precis lik där du tittar fram ur berget på Dag Hammarskölds väg 3 i Stockholm. Jag går på jubileumskonserten i sällskap med både kulturministern och kronprinsessan och tänker att nu blir man väl överraskad och omtumlad. Men det känns både tryggt och hemtamt. Radiosymfonikerna låter förstås bättre än för 40 år sedan när de flyttade hit från gamla Musikaliska Akademien på Nybrokajen 11 och ungefär en tredjedel av orkesterns musiker är numera kvinnor. Men annars. Så himla bekant att det fortfarande, efter 40 år, förhåller sig så att de största och bästa kompositörerna och musikerna är män och bereds den största och bästa platsen i konsertprogrammet. Även om det är jubileum och man kan vara lite crazy.

Anne Sofie von Otter.Foto: Arne Hyckenberg 2019

Jag menar, att mezzosopranen Anne Sofie von Otter kommer in som en överraskning i slutet och sjunger Marilyn Monroes paradnummer ”Diamonds are a girl's best friend” är ju mest att betrakta som en spexig grej. Och tonsättaren Britta Byströms avslutande gratulationsmusik ”A walk to Berwaldhallen” med inslag av Dylan, Mozart och ”Ja må du leva” är en charmig, men dock, bagatell, en krumelur sist i programmet. 

Ungefär en tredjedel av orkesterns musiker är numera kvinnor.

När orkestern verkligen får briljera av spänst och esprit är det i annan musik. Först öppningsnumret, uvertyren till operetten ”Läderlappen” som hör till de flitigast använda stämningshöjarna i den klassiska världen. Ett samtida verk, helst uruppförande, har man alltid i Berwaldhallen. Det står så att säga i sändningstillståndet. Så sedan fyller Radiosymfonikerna ut sin salong ända fram till den 1300:e publikplatsen genom ett verk av Tobias Broström inspirerad av en annan spännande man och tänkare, C. G. Jung och hans funderingar kring själens dunkla natt. En annan av Broströms inspirationskällor är den spanske mystikern Johannes av Korset. Resultatet är en imponerande och suggestiv dubbelkonsert för två trumpetare, Håkan Hardenberger och Jeroen Berwaerts. Härlig upptrappning med potent slagverk på slutet. Det funkade för 40 år sedan också. Från förr minns jag särskilt ett rytmiskt skjutande med pistol. Och så tondikten ”Don Juan” av Richard Strauss. Don Juan! ”He searches endlessly for love in his own particular way”, som chefdirigenten Daniel Harding förklarar det på podiet. Så kan man också se det.

Johan Dalene.Foto: Arne Hyckenberg 2019

När orkestern har visat sin enastående Strauss-form avslöjar presentatörerna att nu ska det bli ”presentöppning” och då kommer numret med von Otter och verket av Byström och ”Both sides now” med Håkan Hardenberger, men det första paketet innehåller ”en av framtidens musiker”. En 19-årig violinist vid namn Johan Dalene som med oerhörd lätthet framför sista satsen av Max Bruchs första violinkonsert. Sanslöst begåvad. Framtiden är räddad.

Du är dig precis lik, Berwaldhallen. Grattis!

Konsert

40 ÅR AV MUSIK - JUBILEUMSKONSERTEN

Ingvar Lidholm ”Fanfar”

Johann Strauss d.y. Uvertyren till ”Läderlappen”

Tobias Broström ”Nigredo Dark Night of the Soul”, dubbelkonsert

Richard Strauss ”Don Juan”

Håkan Hardenberger, trumpet

Jeroen Berwaerts, trumpet

Johan Dalene, violin

Anne Sofie von Otter, sång

Sveriges Radios Symfoniorkester

Dirigent Daniel Harding

Berwaldhallen, SVT

Gunilla Brodrej är kritiker och redaktör på Expressen Kultur.