Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Moment har blivit ännu mer publiktillvänt

Ur "Dr Moreaus ö" på Moment:teater.
Foto: PETTER COHEN
Den lekfulla ensemblen i "Dr Moreaus ö" på Moment:teater.
Foto: PETTER COHEN

Moment: teater i Gubbängen bjuder på en åktur med HG Wells science fiction-historia.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

På Moment:teater i Gubbängen är det en oxblodsfärgad Chesterfield-soffa som föreställer det förlista fartyget ”Lady Vain” från vilket Edward Prendick till slut driver iland på Dr Moreaus ö. Tillsammans med västar, käppar, tropikhattar och engelsk marmelad läggs HG Wells science fiction-historia från 1896 tydligt fast  i det brittiska imperiets tid, där den vite mannen, företrädesvis engelsman, ägde världen; för exploatering, äventyr, experiment.

Andreas Boonstras och regissörens Rikard Lekanders bearbetning av historien om en galen forskare som på en ö i Stilla havet förvandlar djur till ett slags människor är på en gång trogen och anarkistisk – enligt moments genom åren väl beprövade dramaturgiska recept. Och som jag är barnsligt förtjust i.


LÄS MER: Maria Edström recenserar "Krig på fjärde våningen" på Uppsala stadsteater


Receptet är blandningen av inlevelse och distans på moments eget postmoderna, populärkulturella och ironiska vis. Skådespelarna förklarar pjäsen och sina roller, associerar iväg, tolkar det luriga budskapet – allt med en uppfriskande drift med vår tids insyn och transparens-lingo.

Men sen ”drar det i gestaltningstarmen” och det blir åka av, till husmusikern Simon Steenslands suggestiva sound-track och i Åsa Berglund Cowburns ”man-tar-vad-haver”- scenografi. Berättarröster, stumfilmsestetik men också ett rörande allvar kring dessa djurmänniskor som också gestaltas så vackert och enkelt. 

Ensemblen är lekfull och snabb där nytillskottet Cecilia Milocco som Prendick är helt rätt. Min favorit Josefin Ankarberg, och hennes jovialiskt galne Dr Moreaus plus en milt näsvis ap-människa är helt ljuvliga.

Ärligt talat har jag varit lite orolig sen Pontus Stanshäll lämnade Moment för att bli konstnärlig ledare på Göteborgs stadsteater, men Gubbängenscenen inte bara klarar sig utan har liksom växt och samlat ihop sig. Kanske inte riktigt lika avantgarde-punk som förr men å andra sidan – och något som teaterns faktiskt alltid eftersträvat – mer publiktillvända.


LÄS MER: Maria Edström om Marie-Louise Ekmans "Försökskaninerna" på Dramaten 


Teater

Dr. Moreaus ö 

Dramatisering av Andreas Boonstra och Rikard Lekander fritt efter H G Wells roman

Regi Rikard Lekander.

Moment:teater, Gubbängen

Speltid 2.40 t.