Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mitt parti står inte utan skuld

Annika Hirvonen (MP).
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Filippa Mannerheim.

Läraren Filippa Mannerheims kritik av den svenska marknadsskolan på Expressens kultursida har väckt stor debatt. 

I dag svarar Miljöpartiets utbildningspolitiska talesperson Annika Hirvonen. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

SKOLDEBATT. Filippa Mannerheim har rätt. Svensk skola har blivit ett världsunikt experiment – på bekostnad av våra barns utbildning. Jag är djupt orolig över vilket samhälle vi kommer få om vi låter den här utvecklingen fortsätta. Hur ska det hålla ihop? När 14,4 procent av eleverna går ut grundskolan utan behörighet till gymnasieskolans nationella program är det direkt stötande att inte varenda skattekrona avsedd för skolan stannar i skolan.

Mitt parti står inte utan skuld. Vi var med och drev igenom friskolereformen för att föräldrar skulle få frihet att välja skola efter den pedagogik som passar deras barn. Då kunde vi inte föreställa oss hur börsnoterade skolkoncerner skulle plocka hundramiljonersvinster ur skolan till egen ficka. Vi var naiva. Andelen friskolor som drivs av eldsjälar som brinner för exempelvis en viss pedagogik har minskat. I stället dominerar nu stora aktiebolag som riktar in sig på att rekrytera de mest lönsamma eleverna. De tjänar helt enkelt pengar på segregation och på att kommuner står med halvfulla skolor.

Politiker måste kunna utvärdera och omvärdera. Se att det blev fel. Tänka om. Och när miljoner årligen försvinner från våra barns skolgång och svensk skola har blivit allt mer ojämlik är det uppenbart att det har blivit fel. 

Vinstintresset och skolvalet segregerar och dränerar skolsystemet på resurser.

Miljöpartiet har länge varit redo att stoppa vinsterna i skolan. Faktum är att vi har lagt ett lagförslag på riksdagens bord, som skulle säkerställa att offentliga medel till skolan stannar i skolan. Problemet? Riksdagens blå partier röstade emot. Detta efter att Sverigedemokraterna låtit sig köpas av de som tjänar pengarna.

Svenska folket vill stoppa vinstjakten, men röstar på partier som inte vill det. Om problemen i utbildningssystemet ska gå att lösa måste de borgerliga partierna omedelbart börja sätta barnen i centrum för utbildningspolitiken.

I stället för att rulla tummarna i väntan på riksdagsmajoritet för vinststopp har Miljöpartiet kämpat hårt för att laga det ojämlika skolsystemet. Bland annat genom 6,2 årliga miljarder i jämlikhetsbidrag till skolan där mest går till barnen med störst behov, höjda lärarlöner och en läsa-skriva-räkna-garanti för att inget barn med svårigheter ska missas. Men för att på riktigt lösa ojämlikheten och åter få ett skolsystem i världsklass måste marknadsskolan bort.

Dessutom sätter Miljöpartiet ljuset på de barn som har det allra tuffast.

Nu fortsätter vi arbetet för att göra skolan mer jämlik. Genom att göra skolvalet fritt och rättvist för alla kan skolsegregationen minska. Oavsett när på året ett barn är fött eller vilka föräldrar det har ska alla ha samma chans att gå i önskad skola. Vi vill även göra om skolpengen så att den speglar skillnaderna i uppdrag mellan kommunala skolor och friskolor. I dag får friskolor betalt för att kommunen måste hålla tomma skolplatser beredda, till exempel för att omedelbart ta om hand barn ur friskolor som går i konkurs.

Dessutom sätter Miljöpartiet ljuset på de barn som har det allra tuffast. Barnen som växer upp i fattigdom, med arbetslösa föräldrar. Barnen som bor i de områden som brukar kallas utsatta. De som har sämst förutsättningar men får fler outbildade lärare och färre som jobbat riktigt länge. De barn som inte har en enda utbildad förskollärare i förskolan. De barn som inte får med sig förskolans språkträning och pedagogik. De barn som får gå hem när andra får utvecklas på fritids. Det är de här barnen som blir kvar när skolmarknaden valt sina elever. Det är dessa barns behov som vi inte har råd med när vinsterna har delats ut.


Av Annika Hirvonen

Annika Hirvonen är utbildningspolitisk talesperson för Miljöpartiet.