Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Metoo handlade inte om vad några farbröder gjort”

Pressombudsmannen Ola Sigvardsson.
En kondoleansbok och ett fotografi på Benny Fredriksson på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN

I veckan fälldes Aftonbladet för att ”grovt ha brutit mot god publicistisk sed”.

Det gäller publiceringarna om den legendariska teaterchefen Benny Fredriksson som tog sitt liv efter anklagelserna.
– Vissa redaktioner valde att lägga ned sina journalistiska redskap, säger Pressombudsmannen Ola Sigvardsson om den fällda metoo-journalistiken när han gästar veckans Kultur-Expressen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TV-PROGRAM | PRESSETIK. Pressombudsman Ola Sigvardsson har haft många ärenden det senaste året gällande journalistik i spåren av metoo. Alla stora tidningar har fällts, men den senaste fällningen sticker ut. Aftonbladet klandras för att ”grovt ha brutit mot god publicistisk sed”. 

Ola Sigvardsson är den som skriver underlaget till PON, Pressens Opinionsnämnd, som sedan fattar beslutet.

– I fjol hade vi 620 anmälningar till PO och under hela förra året var det två grova fällningar i PON. Så det får man säga är mycket ovanligt.

– Vi börjar komma till de sista tunga ärendena. Totalt sett har vi publicerat cirka 20 fällningar av olika tidningar, varav Expressen har fått fem, säger han.

 

Varför får just Aftonbladets Benny Fredriksson-publiceringar så hård kritik?

– Jag tror att det är en samlad bedömning. Finns sådant som är felaktigt, till exempel påståendet att Benny Fredriksson skulle ha tvingat en skådespelerska till abort. Ett annat uppenbart fel, som publicerades på ledarsidan, är att en skådespelare skulle ha tagit stryptag på en kvinnlig motspelerska varvid Benny Fredriksson skulle ha rusat fram och sagt ”på den här teatern skvallrar vi inte”. Det har inte inträffat. Det finns ett antal sådana exempel. 

– Men det är inte det enda. Det hade nog inte räckt till en grov fällning. Det handlar också mycket om svepande formuleringar som är väldigt svåra att försvara sig emot. Hur försvarar man sig mot att man bedriver ett ”terrorvälde” eller ett ”skräckvälde” eller att han ägnade sig åt pennalism? Den typen av generaliserade beskrivningar finns i ett stort antal.

Händelse för 35 år sedan

Ola Sigvardsson säger också att svårigheten att bedöma under vilken tidsrymd anklagelserna utspelade sig hade betydelse.

– Bara under mitt arbete med att granska publiceringen så visade det sig att en rad av påståendena är mycket gamla. Det allra äldsta var att han skulle ha tvingat en manlig skådespelare att repetera naken. Det visade sig att det var under hans tid på Scenskolan, som inföll för mer än 35 år sedan.

 

Den pressetiska prövningen gällande Aftonbladets artiklar om Benny Fredriksson har fått ovanligt stor uppmärksamhet, säkert på grund av att han tog sitt liv och att publiceringarna av Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm påståtts vara orsaken till Fredrikssons ödesdigra beslut.
– Vi har också ett internationellt intresse. De senaste månaderna har jag fått samtal från alla de nordiska länderna och Holland som ringde och frågade hur det gick just med det här ärendet. 

Karin Olsson intervjuar Ola Sigvardsson.

”Inte så konstruktivt”

Ola Sigvardsson har varit kritisk till en hel del av metoo-journalistiken i de stora svenska medierna.

– Det vore ju väldigt enkelt att säga att det var en period som kännetecknades av en sensationslystnad och en blodtörst som vi inte är vana att förknippa med svensk press. Det vore sant att göra en sådan beskrivning, men jag tycker inte att det är särskilt konstruktivt att tänka i de banorna, säger han.

 

– Jag skulle snarare vilja säga att det var en period som kännetecknades av att vissa redaktioner valde att lägga ned sina journalistiska redskap. Om man tittar på fällningarna finns det en faktor som återkommer i de allra flesta, det är att beläggen är för svaga, säger han.

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborgs texter nämns ett flertal gånger i fällningen. Foto: FELIPE MORALES / AFTONBLADET

Handlar inte också pressetik om tycke och smak? Du har ju själv fått din DN Debatt-artikel till viss del anonymiserad då DN inte hade namngivit lika många som du ville göra?

– Jo, det är klart att det finns ett utrymme att diskutera var anständighetens gräns går. Det är ju självklart. Men utrymmet är inte så där väldigt stort.

Med tanke på att så många utgivare på nästan alla stora medier har fällts och gjort andra bedömningar än PO och PON, har det växt fram ett glapp mellan er och branschen om vad som anses vara god pressetik?

– Nej, det tror jag faktiskt inte ett ögonblick på. Det som möjligen är förklaringen till skillnaden mellan oss och tidningarna är att det gått ett eller två år. Artiklarna publicerades i en unik situation när den enorma metoo-rörelsen pågick. Det påverkade naturligtvis hela kulturen kring vad man borde och inte borde, kunde och inte kunde. Nu har det gått ett och ett halvt år sedan hösten 2017. Och då är det enklare att med is i magen betrakta publiceringarna.

 

Vilken är din mer personliga reflektion kring metoos kraft och vad den har frigjort?

– Min uppfattning är att metoo-rörelsen är mycket betydelsefull och unik. Men publiceringarna som är fällda, de har inte bedragit till att hjälpa metoo-rörelsen utan de har gjort den en otjänst. Det som var unikt i metoo var insikten att sexuella trakasserier och övergrepp inte handlar om enstaka rötägg utan strukturella problem i samhället som återspeglas till exempel på arbetsplatser och som måste hanteras med strukturella medel. 

 

– Med de här personfixerade publiceringarna kring Fredrik Virtanen och Martin Timell och Benny Fredriksson så fördes åter blicken bort från det strukturella, det intressanta, det som är viktigt, till att handla om några farbröder hade gjort ditten eller datten eller dutten, om de skulle förlora jobbet, om de skulle hamna i tingsrätten. Det är helt underordnat den viktiga frågan om den manliga strukturen.

 

Men är det inte journalistikens uppgift just att avslöja enskilda fall för att kunna blottlägga den större strukturen?

– På det sätt som skedde flyttades fokus inte till det som det verkligen ska handla om, utan från.

 

Se hela intervjun i tv-spelaren ovan.

 

LÄS MER – THOMAS MATTSSON: Tur för metoo-rörelsen att Weinstein avslöjades i amerikanska tidningar och inte i svenska 

 

 

KULTUR-EXPRESSEN

Kultur-Expressen är ett program i Expressen TV och en podcast. Varje vecka fördjupar Kultur-Expressen ett aktuellt ämne med kunniga gäster i studion. Programledare är växelvis Karin Olsson, kulturchef på Expressen och Jens Liljestrand, biträdande kulturchef.

 

https://www.youtube.com/watch?v=gRci5yxJP6k

Aftonbladets chefredaktör Lena K Samuelsson intervjuas på Publicistklubben om Benny Fredriksson-fällningen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!