Foto: Erik G SvenssonFoto: Erik G Svensson
 Foto: Erik G Svensson
Hanna Fahl. Foto: Thomas KarlssonHanna Fahl. Foto: Thomas Karlsson
Hanna Fahl. Foto: Thomas Karlsson
Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURESFoto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES
 Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES

Melodifestivalens ständiga sekreterare

Publicerad

Den årliga schlagerplågan förvandlar journalister till lobbyister.

Gunilla Brodrej läser Hanna Fahls praktverk om Melodifestivalen.

RECENSION | SAKPROSA. Den totala mediekapitulationen har redan börjat. Uppsnacken tjattrar i alla kanaler. Max Ström förlag slår på stort och ger ut en tjock coffetable-bok "Melodifestivalen – från frack till folkfest", författad av DN Kulturs ständiga melodisekreterare Hanna Fahl

Hennes första texter om mellon minns jag som rätt syrliga, det var 2011 och hon hade just slutat på P3: ”Det närmaste SVT kommit en riktigt skarp Melodifestival är när de lät Henrik Schyffert programleda en deltävling 2005 och han bland annat drog på sig indianskrud och visade arslet”. Successivt blev Fahl ett rim på festival och den ironiska tonen varmare även om den alltid antyder att hon i grund och botten tycker bättre om annan musik. 

Hylla Loreen

Festivalen är nån sorts kroniskt sjukdomstillstånd hon bär på som blommar upp en gång om året. När Fahl chattar med DN:s läsare kallar hon det gruppterapi och när hon hyllar Loreen kan hon inte låta bli att liksom i förbifarten dissa hennes koreografi på ett elegant sätt. Det är tacksamt att driva med mellon och produktionen bjuder frikostigt på nya möjligheter. Alla faller i fällan. Twitter brukar svämma över av hatälskande kommentarer i ett flöde som ändå alltid rinner åt samma härliga håll. 

Men ursäkta en käring mot strömmen, det finns anledning till skarpare sågningar, för man får aldrig glömma att monsterproduktionen Melodifestivalen tränger ut en massa annan livemusik i SVT. Att det inte finns några pengar kvar sedan till musik som faktiskt rent objektivt är intressantare, djupare och mer nyskapande. 

 

GUNILLA BRODREJ – "Jon Henriks skönjojk vinner även som tvåa"

 

Sån musik som Fahl antagligen gillar på riktigt. Förra året skrev hon en existentiell krönika som hade en mörkare ton än vanligt. Hon satt på ett hotellrum och undrade vem hon var. Hur kunde det ha skett att hon som tidigare var ”en fullt normal människa med fullt normal relation till tv-sända musiktävlingar” nu hamnat i symbios med mellon? Hon tycktes utmattad. Med en imponerande fantasirikedom och glimten i ögat har hon analyserat och kommenterat varenda låt, artist, repetition och deltävling. Under några veckor varje år blir den här världen hennes och många journalisters enda tillvaro, en kringresande cirkus som verkar både dränera och hålla dem vid liv på samma gång. Och Hanna Fahl lyckas, genom sina underfundiga precis lagom syrliga texter, hålla kräsna DN-läsares intresse för mellon levande.

Rörd av Robin Stjernberg

Istället för att växla spår, som verkade naturligt efter den där "Jag brukade vara normal"-krönikan i DN 4/3 2017 ("En gång grät jag av rördhet till en Robin Stjernberg-repetition. Jag vet inte vem jag är längre") har hon växlat upp genom den här tjocka bilderboken. Den är så oförargligt underhållande författad att man skulle kunna publicera valda delar i SVT:s årsredovisning. Och allt har man sett i otåliga återblickar och genomgångar och kavalkader. Lika bekant som ett gammalt fotoalbum i familjens bokhylla.

Lill Lindfors tappade kjol, Björn Skifs tappade text, Abbas Waterloo-skräll. Underhållande, och lojalt mot ämnet. Från frack till folkfest är underrubriken. Ja, efter att ha bläddrat sig igenom den här boken kan man förledas att tro att mellon verkligen är en angelägenhet för HELA svenska folket.

Men i den allra sista meningen, när Fahl bäddat in festivalen i gayvärlden på ett sätt som gör den än mer omöjlig att kritisera, skriver hon att Melodifestivalen ”är en maktfaktor i svenskt musikliv”. I den änden skulle boken ha börjat. Hanna Fahl hade ett val.

 

Sakprosa

Hanna Fahl

Melodifestivalen. Från frack till folkfest.

Bokförlaget Max Ström, 200 s.

 

Gunilla Brodrej är musikredaktör och kritiker på Expressens kultursida. Läs hennes texter här.

PODCAST. Hör Gunilla Brodrej och Martina Montelius podd Lunch med Montelius här.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag