Maxim Grigoriev. Foto: Cato Lein
Maxim Grigoriev. Foto: Cato Lein

Med flanörens blick

Publicerad

Isabelle Ståhl läser en lovande debut av Maxim Grigoriev.

Nya svenska romaner anses ofta vara läsvärda som material för idédebatt, mindre ofta för skönlitterära kvaliteter som rikt språk och existentiellt djup. För det mesta behandlar kritikerna romanerna enligt samma modell: man frågar författaren varför karaktärerna gjorde si eller så, diskuterar handlingen hellre än formen och för en debatt om skilsmässor eller mansrollen några veckor. Som om folk skrev böcker för att få vädra åsikter.

Det känns därför återupplivande att läsa Maxim Grigorievs debut "Städer". I hans noveller är årstiden viktigare än årtalet, människornas längtan starkare än deras personligheter och stämningarna mer påträngande än händelserna.

 

De löst sammansatta berättarjagen glider runt i S:t Petersburg, Berlin, Odessa och Porto med en dov längtan bort som enda gemensam nämnare, ibland i form av Sehnsucht, tyskans ord för stark melankolisk längtan, ibland Saudade, den sydeuropeiska motsvarigheten. Det finns ju alltid någonting annat, någon annanstans. Himlen skiftar i utspädd azur och duvblått. Vår tid är blå, säger en namnlös portugis.

Flanörromaner från sekelskiftet 1900 ekar i texten, liksom Jean-Paul Sartres "Äcklet". Berättarjagen har samma främlingskap inför den värld de planlöst glider fram genom och uttrycker samma stilla uppgivenhet över tidens ström. De "räcker inte riktigt till för en hel dag av kontinuerlig existens", de fördriver inte tiden, tiden gör sig av med dem. De rör sig genom världen utan att aldrig riktigt nå in.

 

Grigoriev är skicklig på att gestalta stämningar och short cuts ur mänskliga randexistenser. Men ofta blir det alltför introspektivt och fragmentariskt. Kanske lyckas han lite för väl med att skildra upplevelsen av världen som en blek kuliss. Den manliga flanören som ställer sig ovanpå allt och betraktar människor som om de vore myror är en dammig figur. Bortsett från det är "Städer" en säregen och lovande debut.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag