Gammelradio.
Gammelradio.
ML Samuelsson

SR dabbar sig igen

Publicerad

MarieLouise Samuelsson om en radiodebatt i otakt med tiden.

Så var det dags för DAB-diskussion (DN Debatt 1/12). Igen. Vad som tillkommit sedan 1990-talet då DAB debuterade som möjlig teknik är förstås att den kan avfärdas med att internet redan är alternativet till FM-radio.

En poäng med den plan för digitalisering som Nina Wormbs (på förra regeringens uppdrag) nu lagt fram är därför att den påminner om att alla faktiskt inte "finns på nätet". 10 procent i åldrarna 16 - 85 har inte internet, vilket public service sedan länge glatt struntar i. Det ömkas annars flitigt med Svaga Grupper och månas om att Din Röst ska höras, men hos storstadsbaserade mediehus där medarbetare innehar all slags teknik i tjänsten, sviker fantasin när det kommer till att begripa sådant som landsbygdens dåliga mobiltäckning och att det finns de som inte har råd med datorer, telefoner och uppkoppling.

 

Att en DAB-lösning skulle innebära att Sveriges Radio teknik-lierar sig med kommersiella radiobolag borde från SR:s sida alltså inte anses mer kontroversiellt än nuläget, då mängder av program förutsätter innehav av konto hos det högst kommersiella företaget Facebook, till vilket SR med stor entusiasm outsourcar sina lyssnarkontakter.

Ett fascinerande argument för övergång till DAB+ är att det i dag "bara" finns fyra nationella kanaler. Bara? Ja, den som har livlig samt välvillig fantasi kan kanske föreställa sig att det inom SR finns så många hittills ogjorda programidéer att det skulle räcka till en mängd helt nya kanaler, med bibehållen public service-kvalitet.

 

Kanalexpansion kräver dessutom nya pengar till programproduktion och SR verkar redan ha fullt upp med få licensmedlen att räcka till det befintliga utbudet. En hel del av verksamheten bygger exempelvis på underbetalda frilansare och osäkra projektanställningar.

Det är bara att hoppas att ansvariga politiker inte får för sig att de måste ta ställning för eller emot DAB+, innan man löst frågan om licens eller skatt. Teknikövergång från analogt till digitalt hjälper inte om det inte finns en hållbar finansieringsmodell för framtida public service-radio.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du diskutera och kommentera våra artiklar.

MarieLouise Samuelsson
MarieLouise Samuelsson
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag