Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Marianne Lindberg De Geer

Tacka metoo för att herrarna inte kan hålla på

Paolo Roberto.Foto: STEFAN SÖDERSTRÖM

Marianne Lindberg De Geer ser metoo återta agendan.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT. Att en känd person går på bordell har varit en allmänt accepterad hemlighet om vad som historiskt definierat ”en riktig karl”. Naturligtvis bland män, men även bland en del kvinnor. Men tack vare att metoo samlade sig till en gemensam attack mot all form av kvinnoförnedring är det slut med den saken. Ingenting kan längre ske i smyg. Och det är de senaste händelserna kring Paolo Roberto ett bevis på.

Men Johan Croneman, krönikör i Dagens Nyheter, där han länge framgångsrikt spytt galla över övertramp i kultur- och sportsammanhang, har nu gett sig in i en lek han kommer att förlora. Rubriken på hans krönika den 18 maj angående Paolo Robertos bordellbesök löd: ”Tävlingen om att fördöma mest är en motbjudande del av mediedramaturgin.” Skojigt, tänker man kanske och stannar där.

Metoo har återtagit problemformuleringsinitiativet.

Men att som Croneman inte uppfatta det storartade i vad detta innebär för jämställdheten är obegripligt. Mediesverige i övrigt har äntligen tagit ett gemensamt grepp genom att avslöja och fördöma sådana här kvinnoförnedrande beteenden. Att se  hur dessa herrar, som rört sig fritt med sina förtryckarbeteenden, nu falla från sina höga hästar, bli av med både karriär, jobb och status, för ett knapplöst knull, kan det sägas bättre som varning för andra herrar med liknande böjelser? 

Metoo har återtagit problemformuleringsinitiativet, och det borde Croneman hylla, som den feminist jag trodde att han var.

 

Marianne Lindberg De Geer är konstnär, författare och medarbetare på Expressens kultursida.

 

”Det är bättre att gå in med låga förväntningar”

I det här avsnittet samtalar Daniel Sjölin med författaren Amanda Svensson. Om bland annat fiktionens möjlighet i autofiktionens tidevarv och om att inte kunna lämna den brittiska ön där hon bor.

Förra veckan möttes Daniel Sjölin och Joel Halldorf. Se det avsnittet nedan.