Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Marianne Lindberg De Geer

Bekännelsen om Norén avslöjar förlagens feghet

LEGENDEN. Lars Norén blev 76 år.
Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT / TT NYHETSBYRÅN
Skribenten Marianne Lindberg De Geer.
Foto: KAUNITZ-OLSSON

Marianne Lindberg De Geer kommenterar behovet av att skriva om mästaren Norén.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT. Jag läser i lördagens DN en av de smaklösaste nekrologerna över Lars Norén, som flutit upp sedan hans tragiska död (12/2).

Att många vill passa på att befinna sig i det ljus Norén skapade är lika säkert som att köerna till Söderbokhandeln i Stockholm ringlade långa utanför butiken vid dagbokssläppen, av alla de som hoppades på att i böckerna vara nämnda som, om inte älskade, så åtminstone hatade och föraktade av författaren. Som Cecilia Hagen, som i sin krönika i Expressen skriver att Norén om henne påstått att hon ”åsiktssket som en kanadagås” (11/2).

Nu är det förläggaren Per I Gedins tur att i en stort uppslagen liten text med stor bild på den unge författaren, berätta om hur och varför Gedin avfärdade den då 18-årige poeten Norén, som förläggaren påstår tvingade sig på honom med sitt manuskript. 

Hoppas jag inger unga författare in spe mod att släppa idén om de stora förlagen.

Avfärdandet av Norén kom sig inte av den unge poetens dikter, som förläggaren fann ”starka och obehagliga”. Nej, det var själva poetens sätt att vara, som fick Gedin att avstå från att ge ut texterna. Han valde sin sinnesfrid som kunde störas i umgänget med en ung konstnärssjäl, framför att låta ny och spännande poesi möta världen. 

Att dessutom komma med denna koketta ”bekännelse” nu, när den 76-årige författaren varit död i tre veckor, visar inte bara på en monumental feghet utan sätter också den bigotta svenska förlagsvärlden i blixtbelysning.

Detsamma gäller all konstnärlig verksamhet, där konstutövarna alltid dominerats av de som levt på konstnärens arbete. Förutom förläggarna: agenterna, kritikerna, museerna och galleristerna. Att, som Gedin, efter ett kort möte för över 60 år sen, försöka sno åt sig uppmärksamhet och kasta skit postumt på vår störste författare vid sidan av August Strindberg hoppas jag inger unga författare in spe mod att släppa idén om de stora förlagen. Och i stället söka sig till nya fria förlag.


Marianne Lindberg De Geer är författare, konstnär och medarbetare på Expressens kultursida.

Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=79458&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.