Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Margareta Sörenson

Han får stå till svars – trots att han är kritisk

Batsheva dance company i en scen ur "Mr. Gaga".
Ohad Naharin. Foto: Adi Cohen Zedek / ROYBARPHOTOGRAPHY

Ofta möts den israeliska koreografen Ohad Naharin av protester när han turnerar i världen. ”Jag vänjer mig aldrig, trots att jag levt med det här mottagandet i 30 år”, säger han själv i en intervju. Han har också sagt att han skulle bojkotta sig själv om han trodde att det hjälpte.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Dokumentär

Mr. Gaga
Regi Tomer Heymann

SF bio

Speltid 1.40 t.

Ohad Naharin är starkt kritisk mot den israeliska regeringen, och filmen om honom, "Mr. Gaga", visar hur komplex hans relation till hemlandet är. ”Alla borde vara kritiska mot ockupationen för den är fel”. Ändå blir han måltavla för Israel-kritiska protester.

Inget av detta sägs rakt ut i filmen om hans liv av filmaren Tomer Heymann, men kan tydligt förstås. Filmen skildrar barndomens lyckliga kibbutz-år, den långa tiden i New York, dansen och de många uppbrotten från stora koreografer som Martha Graham, Alvin Ailey och Maurice Béjart. Den visar också den tilltagande kritiken i hemlandet mot en frispråkig Naharin. Trångsynt ortodoxa menar till exempel att dansarna bär "underkläder" på scenen, eller inte är påklädda i explosiva "Decca dance".

 

Det stränga och nästan aggressiva i Naharins koreografi får en bakgrund, lika väl som det poetiskt insiktsfulla om förlust, ensamhet, kärlek och samhörighet.

Till allt annat välsignar han dansvärlden med en ny dansteknik, Gaga, som han utarbetat. Det är en mjuk och yogainspirerad övningsteknik för att skona dansarnas hårt belastade kroppar.

I augusti gästade hans kompani Batsheva Göteborgsoperan med "Last Work" och i november kommer de tillbaka till Sverige och Dansens hus i Stockholm med "Three", ett tredelat stycke som går från kontemplativt till hektiskt tempo.

Batsheva dance company är ett välsmort kosmopolitiskt kollektiv, utan stjärnor och affischnamn. ”Det finns väldigt många stjärnor på himlen och de får plats allihop”, säger Naharin i Danstidningen (3/2016). ”Vad vi uppmuntrar hos dansarna är inte att vara olika varandra, det tar jag för givet att de är. Vi grundar vårt förhållningssätt på vad vi har gemensamt.”

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!