Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Många vattenfall, klippor och stränder

Øksenelvene i Nordfjord, 1880-1899 Albuminsilverfotografi. Bilden är beskuren.

Foto: KNUD KNUDSEN

Under sina fem år har Fotografiska i Stockholm ritat om den svenska konstkartan.

Om foto tidigare visades på små specialinstitutioner, har alla de stora – Nationalmuseum, Moderna museet, Göteborgs konstmuseum med flera – de senaste åren gjort stora utställningar med fotografi.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Fotografi

Land möter vatten

Artipelag

Stockholm

Till 27/9

Och intresset bara växer, delvis för att alla i mobilkamerans tidevarv blivit fotografer, delvis kanske också för att konsten numera ägnar sig åt annat än traditionell estetik.

Även privatfinansierade Artipelag ett par mil österut mot havet i Stockholm har insett det. Förra våren visade de samtida svenskt foto i utställningen "Det synliga". Nu kombinerar de fotografi med den sommarutställning som denna underskönt belägna konsthall kräver.

"Land möter vatten" har ställts samman av Peter Galassi, tidigare på Museum of Modern Art i New York och en av de verkligt tunga specialisterna på fotobaserad konst. Han har valt ut amerikanska klassiker som Ansel Adams, nordiska diton som Knud Knudsen och Sune Jonsson och spetsat med samtida giganter som Andreas Gursky och Olafur Eliasson.

Många vattenfall och klippor och stränder blir det.

Galassi har undvikit foton med människor i för att inte göra det till en utställning om vår påverkan på miljön. Det är inget fel på den tanken, men upplevelsen av sublim natur mattas allvarligt redan efter 10-15 svartvita fotografier av berg med nedstörtande vattenfall.

Det händer liksom inte så mycket. Artipelag tar internationell proffshjälp men landar i något som liknar en vacker fondtapetutställning (och ja, det finns foton av omgivningarna till salu också, priserna börjar på 10 000 kronor). Efter tre år famlar konsthallen ännu efter en identitet, intrycket just nu är att de testar nischen Ett Fotografiska För Välbeställda Naturintresserade Pensionärer.

Det behöver inte vara fel. Men att blott fem av 40 utställande fotografer är kvinnor? Om sublimt landskapsfotografi är en i huvudsak manlig genre kunde det åtminstone ha förtjänat en kommentar.