Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Malte Persson

Kulturhat att reta sig på Frostensons pengar

Katarina Frostenson Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT / TT NYHETSBYRÅN
Malte Persson. Foto: ALEX LJUNGDAHL / ALEX LJUNGDAHL EXPRESSEN
Jean-Claude Arnault med sin fru Katarina Frostenson. Foto: ROGER TILLBERG / STELLA PICTURES ROGER TILLBERG

Malte Persson kommenterar Katarina Frostensons förslag till förlikning med Svenska Akademien.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT | AKADEMIEN. "Heder och ära" – vad är det värt i reda pengar egentligen? Ja, det är om det som Svenska Akademien och deras inte längre önskvärda ledamot Katarina Frostenson nu tydligen ska förhandla.

Man kan när det gäller Akademien inte undvika frågan om pengarna. Utan dem hade dess historiska aura knappast kunnat förföra på samma sätt. Det hade varit som en kulturprofil som inte har råd att bjuda på krogen eller kan tipsa om Nobelpristagare att spela på.

När en av dem som vittnat till Jean-Claude Arnaults försvar i rätten fick ett stipendium nyligen ställdes det frågor kring vilka litterära meriter personen egentligen hade. Akademien visade ingen stor lust att svara, trots utlovad större transparens i sådana saker.

Tvärtom har man till skillnad från förr inte ens offentliggjort den kompletta listan över de officiella stipendiaterna. Och hur det genom åren varit med pengar vid sidan av de officiella stipendierna är det väl få som riktigt vet, men vanan att göra lite som man vill tycks svår att bryta.

Att Frostenson i ett sådant sammanhang vill få pengar för att avgå frivilligt förvånar inte. Inte heller att Akademien kan tycka att det är värt att betala.

Våning i Vasastan

Man kan absolut tycka att det sticker i ögonen att Frostenson (som bör få en acceptabel pension efter 26 år av arvoden i Akademien) kräver att få behålla unika privilegier för att kunna “försörja sig och fortsätta sitt värv som lyriker”. Som om inte andra poeter klarade av det även utan subventionerad våning i Vasastan. Och som om det självklart var Svenska Akademiens uppgift att gynna ledamöterna, snarare än ledamöternas uppgift att gynna Akademien.

Men som alltid när kultur och pengar diskuteras i detta land måste man påminna om följande: om du blir mer upprörd när en poet får pengar på tveksamma grunder än när en vd eller generaldirektör får det (vilket händer jämt och ständigt), så har din upprördhet sannolikt mindre med rättvisa och ekonomiskt förnuft att göra än med gammalt vanligt trist kulturhat.

Kompetent poet

Till skillnad från inkompetenta chefer som någon måste betala för att bli av med, så är Frostenson åtminstone utan tvivel en kompetent poet. När det gäller “svenska språkets renhet, styrka och höghet” kan hon springa i cirklar kring Akademiens tre nyinvalda ledamöter (som må ha andra meriter, men vars inträdestal tyvärr var bitvis plågsam läsning för en stilistiskt och grammatiskt känslig själ).

Personligen upprörs jag alltså måttligt. Även om jag för egen del nödgas bedriva mitt lyriska värv utan limousinresor. Poesi har åtminstone de senaste hundra åren inte varit ett hantverk man bör välja om man prioriterar pengar.

För de flesta poeter är det därmed också helt normalt att man måste brödjobba med ett eller annat vid sidan av poesin. Själv ser jag mig som synes nödsakad att publicera åsikter i tidningen för att finansiera min skaldekonst.



Malte Persson är författare, litteraturkritiker och medarbetare på Expressens kultursida. Hans senaste bok är "Till dikten".


MALTE PERSSON – Svenska Akademien är en skola i hederskultur