Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Låt dig inte luras av ljudböckerna

Reklamkampanj för ljudböcker.
Dag Granath.Foto: OLLE SPORRONG
Ett av Sveriges största ljudboksföretag.Foto: Pressbild.

Dag Granath ifrågasätter ljudbokens förträfflighet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURKRÖNIKA | LJUDBOK. "Läs medan du messar" heter det i den stora kampanj som rullades ut tidigare i år av ljudboksföretaget och Norstedts-uppköparen Storytel. Ett uttalat mål med kampanjen är, enligt dess upphovsmakare reklambyrån B-Reel, att "förändra vårt sätt att se på läsning" samt att lyfta fram att läsning inte längre är en stillasittande syssla. I Storytels värld kan man ”läsa” lite var som helst: när man pendlar till jobbet, stryker en skjorta eller sms:ar.

Storytel sätter likhetstecken mellan läsande och lyssnande. Här ligger tveklöst en stor del av framgången för företaget: man ser till att folk kan konsumera text på ett effektivare sätt.

Men är det verkligen effektivitet vi bör ha som ledstjärna i vårt förhållande till det skrivna ordet?

Min första kontakt med ljudböcker var den man fick på svensklektionerna i grundskolan. De elever som hade läs-och skrivsvårigheter kunde tillgodogöra sig valfri roman av Selma Lagerlöf genom att lyssna på den i stället för att traggla med de fysiska bokstäverna. Ett fantastiskt pedagogiskt verktyg som samtliga klasskamrater var lite avundsjuka på. 

Trycka på play

Idag väljer en allt större del människor – med eller utan läs- och skrivsvårigheter – ljudboken. Faktum är att försäljningen av ljudböcker har fördubblats bara de senaste fem åren. En anledning är att motståndet att trycka på play i en smartphone-app är avsevärt mindre än motståndet att ta sig tiden att försjunka i en bok. Faktum är att det är svårt att hitta ett enda vittnesmål som inte för fram tidsaspekten som ljudbokens enskilt största fördel.

På ett sätt är det fantastiskt att man enkelt kan tillgodogöra sig litteratur till och från jobbet eller när man rensar grovsoprummet. Att lyssna på en bok är bekvämt och en bra inläsning kan till och med addera till upplevelsen av texten.

Lyssnandet ställer inga krav. Det gör däremot läsandet.

Hela poängen med läsning att det är en aktivitet som kräver att man lägger ifrån sig det man har för händerna och ägnar sig åt en enda sak. Det går inte för sig att titta på film, stryka skjortor eller sms:a samtidigt. I en stressig och intensiv vardag har läsningen höga anspråk. Den vill ha vår fulla uppmärksamhet. Det är hela poängen.

På sätt och vis går läsningens logik stick i stäv med det effektivitetsfokus som Storytel försöker tillskriva lyssnandet.

Så nej tack, jag "läser" inte medan jag messar.


Av Dag Granath
Dag Granath är skribent.

 

LÄS MER – Dag Granath: Kulturelitens förakt för konsumtion är okunnigt 



I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen. Det gästas av Gunilla Brodrej och Maria Brander som analyserar tv-succén "Vår tid är nu". Tv-programmet finns också som podcast.