Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lyssna på de här rösterna och tro dem

Gunilla Brodrej. Foto: Expressen
Katarina Dalayman och 652 andra sångerskor har skrivit på uppropet. Foto: NIKLAS PALMKLINT
Malena Ernman öppnade eget och producerade opera på Artipelag. På ryggen har hon Kerstin Avemo, som skrivit på uppropet. Foto: / JENNY FREJING
Kerstin Avemo och Malena Ernman i "Xerxes" på Artipelag.

Att den klassiska musikvärlden plågas av ett sexistiskt gubbvälde har vi anat i flera år.

Gunilla Brodrej välkomnar sångerskornas uppror i Dagens Nyheter.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Det var på tiden. Jag undrade just när sångerskorna skulle vittna. Redan sedan debatten om Operasexismen här i Expressen 2012 har vi anat hur det är ställt. Malena Ernman som fått en chockartad inblick i den manliga klassiska världen skrev ett brandtal. Få hakade på. Institutionerna bemötte det hela med tystnad eller ointresse. Operahögskolan arrangerade ett seminarium och fortsatte sedan som vanligt. 

Jag hoppas att någon ska våga gå till polisen och anmäla. Det är dags att sätta dit sånglärare som gör vad de vill med sina elever i övningsrummen. Det är dags att sparka ut män med makt som står i kulisserna och kladdar med ena handen och pekar ut deras framtida karriärmöjligheter med den andra.  Och det är dags att göra upp med maestrokulten, en unken rest från slutet av 1800-talet.

 

LÄS MER: 653 kvinnliga sångare i upprop mot trakasserier och sexism i DN

Parerar dirigenter

Högutbildade sångerskor är utsatta på många sätt, de kanske får jobb ute i världen, jobbar några veckor med en produktion tillsammans med världsdirigenter som alla andra svassar för (och som också är långt hemifrån) och försöker parera hans inviter så att han inte ska bli sårad och nästa gång välja någon sångerska som inte säger nej. 

Sångerskorna har sjungit ut. Nu vilar det stora ansvaret tungt på konserthuschefer och operachefer och skolledare. Dags att sluta kratta manegen åt världsdirigenter och regissörer med tvivelaktiga metoder, dags att sluta gå med på deras villkor fast de vet precis vad de här männen är kapabla till. Dags att lyssna på eleverna, bygg ett anonymt biktbås om så behövs. Men lyssna. Tro dem.

Anna Larsson berättade

Som konserthuspublik tror man kanske att repertoaren och artistvalen bestäms av vad en konstnärligt inspirerad planeringsgrupp tycker skulle vara underbart att ha på programmet. Men i väldigt många fall är man helt i händerna på de stora dirigentnamnen och deras ganska specifika preferenser. Jag har ofta undrat varför man flyger in utländska solister att sjunga nåt litet parti i nån mässa, när vi har tolv solister på dussinet här i Sverige. Men efter min intervju med Anna Larsson här i Expressen 27/10 och #visjungerut-uppropet undrar jag inte så mycket längre. Dirigenterna bestämmer definitivt mer än vad som är hälsosamt för sångerskorna.

Det är dags för institutionscheferna att sluta att tappa hakan över sakernas tillstånd och i stället ta kommando över situationen. Sätt upp riktlinjer i dirigentlogerna på alla språk. Montera glasväggar på övningsrummen om så krävs. 

Staffan Scheja slår ifrån sig

Enligt en kommande P2-dokumentär ska två manliga ledamöter i Kungliga Musikaliska Akademin ha sextrakasserat sina elever när de arbetade på Musikhögskolan.

Staffan Scheja, som är prorektor för Kungliga Musikhögskolan säger till Ekot: "Ska man brännmärkas? Ska man liksom uteslutas från alla uppdrag?".

Svaret är enkelt, Staffan Scheja: Ja. Och du kanske själv ska ta och fundera på vad du ska göra i stället för att vara prorektor på Kungliga Musikhögskolan.

 

Gunilla Brodrej är kritiker och scenredaktör på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!