Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Loretto Villalobos

En del pensionärer börjar måla i världsklass

Foto: Expressen / OLLE SPORRONG
Anselme Boix-Vives, "Sans-titre (couple)" Foto: Collection Julia & PhilippeBoix-Vives
Anselme Boix-Vives, "Sans-titre (femme au jardin)" Foto: Collection Julia &Philippe Boix-Vives
Collection Julia &Philippe Boix-Vives Foto: PAR FREDIN

Loretto Villalobos beskådar Anselme Boix-Vives färgprakt i Uppsala. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Lite hemmalikt blir det allt. I ett av rummen står en tv-apparat, en gammal radio och ett bord med fyra stolar. Runt den sitter fyra unga kvinnor och målar med kritor och skrattar. De är också ”På besök hos Anselme Boix-Vives”, vilket är namnet på sommarens stora utställning på Uppsala Konstmuseum. 

I rummet står också tre stora träställningar, täckta med målningar och prydda med lådor med squash, aubergine, purjolök och citrusfrukt. Det är nästan så att man kan känna doften av den grönsaksbod Boix-Vives hade i sin ägo ända upp i sextioårsåldern, då han på förslag av sin son Michel tog upp måleriet.

Något så ovanligt som en konstnär som sålde under sin levnadstid.

Ur radion hörs stillsam flamenco, kanske med anspelning till Boix-Vives spanska rötter. Det är ett ljudcollage av sonsonen Philippe Boix-Vives. TV-apparaten visar en videoinstallation av ett annat barnbarn – konstnären Julia Boix-Vives. Det flöde som kroppar har när de rör sig stöps om med hjälp av en omvänd stop motion-teknik. Den drygt 100 målningar stora utställningen består till största delen av inlån från barnbarnen.

Anselme Boix-Vives var under sitt konstnärskap något så ovanligt som en konstnär som sålde under sin levnadstid. Han skrevs in i art brut-rörelsen av konsthistorikerna, men själv var han mer intresserad av att skriva fredspamfletter – en särling i egen mening.

Titlarna på verken kan vara så drömlika som ”Måncirkus” eller ”Fiskportvakt”.

Det är som är mest iögonfallande med Boix-Vives föreställande konst är hur inget liknar det de föreställer – människor liknar djur, djur liknar växter och växter liknar mest färgexplosioner. Titlarna på verken kan vara så drömlika som ”Måncirkus” eller ”Fiskportvakt”, men oftast har målningarna inga titlar alls. 

Istället för att söka efter former i figurativ mening kan man häpna över den mångfald av medier och material Boix-Vives utnyttjade: färgkrita, bläckpenna, gouache och emaljfärg på allt från vanligt skisspapper till kartong och träpanel, alla med sina säregna egenskaper och texturer.

Aldrig att jag säger att jag är för gammal för att börja med något nytt.

KONST

Anselme Boix-Vives

På besök hos Anselme Boix-Vives

Uppsala konstmuseum

Till 15 september

Loretto Villalobos är kritiker på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!